top

 

Havnemanøvrer med maxi 95

From: Jørgen Hedegaard, e-mail: jorgen.hedegaard@mail.dk
Date: 15-11-2004

Hej alle.

Har netop overstået min første sæson med maxi`en, som på alle måder er en pragtfuld båd. Blot synes jeg, at dens manøvredygtighed er noget svag, ( havnemanøvrer). Det skyldes vel, at der er så lang afstand mellem ror og propel, men endvidere er rorudslaget meget lille! Tilsyneladende er udslaget kun begrænset af kvadranten, der støder mod glasfiberskroget, selve roret kunne godt klare 20 grader mere, hvilket jeg tror ville mindske venderadius væsentligt. Har nogen erfaringer vedr. dette eller kommentarer?

venlig hilsen Jørgen Hedegaard, maxi 1085


From: Ebbe Kvorning Andersen, e-mail: ekaing@post6.tele.dk
Date: 17-11-2004

Jeg (og sikkert alle de andre maxi 95 ejere) har det samme vidunderlige problem:

Enhver havnemanøvre giver røde ører når man skal bakke!

Der er ikke noget at gøre! Netop fordi der er den store afstand mellem ror og propel.

Men jeg har fået større drejning på mit ror ved at ændre hullerne på ror kvadranten. Det har ikke hjulpet på bakke-havnemanøvrene, men nu kan jeg da dreje mit ror ud til det støder på afgrænsningen.

Jeg har ikke undersøgt det nøjere, men det føles som om det har hjulpet ved når jeg drejer mens båden sejler fremad. Så held og lykke.

Vh

Ebbe Andersen


From: Kristian Petersen, e-mail: holme75@tiscali.dk
Date: 18-11-2004

Hej Jørgen,

Jeg tror først og fremmest at problemet skyldes motorkraft, hvis din båd altså stadig er udstyret med standardmotoren på 23HK (en 95'er vejer trods alt ca. 5 tons). Denne motor er desuden forsynet med et ret stort svinghjul, som gør, at den er langsom om at komme op og ned i omdrejninger. En Maxi 108 er konstruktionsmæssigt meget lig 95'eren og ejere klager tit over samme problem. Jeg sejler selv i en 108'er, som i stedet for de sædvanlige 23HK har en 61HK motor med lille svinghjul. Ved havnemanøvrer i selv meget hård vind kan båden svinges på en 5-øre. Så hvis du en dag skal skifte motor, så overvej en ca. 30HK motor med lille svinghjul, så skal du bare se...

Venlig hilsen Kristian Petersen


From: Bjarke M. Christensen, e-mail: Bjarke@grevestrand.dk
Date: 20-11-2004

Bernhard Jessen har i en mailliste skrevet følgende om emnet:

"Jeg har læst med på alt omkring havnemanøvre. Jeg har nu min maxi i godt ét år, og kommer fint klar med den også i trange havne. En ting er helt afgørende - nemlig hvilken vej man vender rundt. For min båds (med ny motor) gælder altid, at jeg skal vende med mod uret rundt. Vender jeg med uret, er radius 3-4 gange så stor, som hvis jeg vender mod uret. Det beror ganske enkelt på, hvilken vej motorens aksel drejer. Når jeg vender mod uret, kan jeg midt i vendingen give fuld gas bak, så vender båden nærmest på kølen. Det kan ikke lade sig gøre når jeg vender med uret.

Prøv det selv, dem som ikke kender tricket. I øvrigt gælder det også, at jeg helst finder mig en havneplads på bb side, så kan jeg "bremse" båden og samtidig provokere en 90 graders tørn.

Men bakning med båden, det er ikke let...

Hilsen Bernhard, DANA 838 "


Andre indlæg i samme forum:

Det siger vores medlemmer