top

 

Større motor på Maxi 999

From: Hugo Buttedal, e-mail: hugojb@online.no
Date: 16-02-2010

Jeg er eier av en Maxi 999 fra 1986. Der sidder det en saltvandskølt Volvo 2002

på et 120sb sejldrev. Jeg kunne tenke meg at sette inn en større motor på 27-33 HK. Jeg lurer på om det er plass. Alt hva jeg har sett på andre 999'ere så er det kun

2002 som brugt.

Er der nogen som har kenskab til om det går an. Må motor bed'en også skiftes ?

Svært taknemlig for all hjelp.

Hugo


From: Bjarke M. Christensen, e-mail: bjarke@grevestrand.dk
Date: 17-02-2010

Hej,

 

Hvorfor vil du have en større motor ? Hvis du bruger en god 3 bladet propel så løber 999'eren gerne 6 knob for motor. Jeg har aldrig savnet motorkraft i min 999'er.

Maxi 33 er jo samme undervandskrog som 999, men med en anden overbygning og aptering. Maxi 33 er standard monteret med VP 2003 motoren med 28 HK. Men installationen går ikke at sammenligne med Maxi 999 da Maxi 33'erens centercockpit giver mere plads i motorrummet.

På Maxi 999 er der plads foran motoren og der kan måske godt være de 10,5 cm en VP2003 er længere end en VP2002. Men det vil helt sikkert kræve en ny bed eller en modificering, da VP bed'ene er forskellige fra VP 2001, 2002 og 2003.

Problemet er bare at du måske ikke vil have en gammel motor i båden, men en ny Volvo. Disse er i konstruktionen længere, bredere og fladere end de gamle. Skifter man fx sin gamle VP2002 ud med en ny D1-20, så bliver man nødt til at flytte batterierne i motorrummet for at der er plads nok til D1-20'eren. Om der så også er plads nok til de 5 cm en D1-30 er længere og de 12 cm den er bredere ved jeg ikke med sikkerhed.

Med venlig sejlerhilsen
Bjarke
Maxi 999 - Escape


From: Michael Birk, e-mail: micbir@hotmail.com
Date: 19-02-2010

Jeg er temmelig sikker på at der er plads til en D1-30 i motorrummet på en maxi 999.
Det var den melding jeg fik inden jeg skiftede til en D1-20.
En volvo forhandler har beslag som monteres direkte på den eksisterende sokkel som passer til en ny motor.

Desuden fik jeg oplyst at omdrejningsretningen er forskellig på D1-20 og D1-30.
Vælger du en D1-20 kan den nuværrende skrue anvendes.
Vælges en D1-30 skal du købe en ny 2- eller 3 bladet skrue (yderligere omkostning 7-20.000,-)
 
Vær desuden opmærksom på at beholderen til kølervæske skal monteres i rummet over motorrummet og som Bjarke skriver skal forbrugsbatteriet i motorrummet fjernes - (vandpumpen sidder i vejen)

Hvis det er muligt er et godt råd, at tage den gamle motor ud og renovere motorrummet med ny lydisolering inden den nye motor monteres.
Jeg oplevede væsentlig bedre trækkraft end den tidligere VP 2002, hurtigere effekt på gashåndtaget og betydeligt lavere støjniveau. Har ikke oplevet at mangle fart/overskud med en D1-20 motor.
 
Held og lykke med den nye motor
Venlig hilsen
Michael - Maxi 999


From: Ib Grønkjær Jensen, e-mail: ib.g.jensen@privat.dk
Date: 22-02-2010

Jeg har en maxi 999 fra 1988, hvor der fra værftet er ilagt en Volvo penta 2003 som yder 28 hk. Batterierne er så flyttet ind i agterkahytten under den inderste køjeplads/ pladsen under cockpitt dørken. Nedgangstrappen er også ændret lidt, idet 2. Trin er større/længere. 

 

Hilsen 
Ib Grønkjær Jensen
Maxi 999/ Joker/ Vilsund


From: Hugo Buttedal, e-mail: hugojb@online.no
Date: 01-06-2010

Valget blev Vetus 27hk,
Trappen må laves om, og batteriene flyttes.
Ny propell blir en 3-bladers KIWi
Skal bli interessant å se hvordan det går.

Det siger vores medlemmer