top

 

Lorem Ipsum is simply dummy text

From: Mads Bendix, e-mail: mads@sejlerbixen.dk
Date: 14-12-2007

Hej alle

Jeg er den glade ejer af en Maxi 999 fra 1986.

Jeg har været uheldig at min rorstamme på min Maxi 999 er knækket under sejlads, så rorbladet er mistet og styringen dermed er forsvundet. Vejret var fint ca. 7 m/s

Jeg vil hører om andre har haft samme oplevelse?

Rorstammen er knækket ca. 10 cm nede i rorbladet, uden at vi har haft nogen mulighed for at kunne se bruddet komme.

Det ser ud som bruddet er opstået af flere omgange.

Jeg vil på det kraftigste opfordre til at andre Maxi sejlere til at undersøger deres rorstammer for samme bruddannelser. Dette kan gøres ved at slibe glasfiberen bort omkring 10 cm nede i rorbladet og se om der er opstået revner, er der ingen revner lukker man bare igen med glasfibersparten. Er der revner kan nyt ror inkl. bøsninger købet hos Nimbus Sverige.

Mit forsikringsselskab gør opmærksom på, at de ikke dækker skader på roret, når der ikke er påsejling/grundstødning. Forsikringstager har bevisførelsen!

De er af den opfattelse at det er p.g.a. slid og konstruktionen skaden sker. Forsikringsselskabet hævder at have kendskab til ca. 5 andre tilfælde!.

Mit råd: skift roret inden det knækker, så sparer du dig selv og familien for en kedelig oplevelse!

Jeg hører gerne om andre tilfælde af lign. skader.

Venligst

Mads Bendix

Maxifant, Struer


From: Bjarke M. Christensen, e-mail: Bjarke@GreveStrand.dk
Date: 15-12-2007

Grim oplevelse. Vi føler med dig.

Det er korrekt at der er flere meldinger om den slags skader på maxi 999. Jeg har selv talt med en i Helsingør der har oplevet det under en sejlads.

Jeg ved ikke om man kan kalde det "slitage". De skader jeg har hørt om er metaltræthed i en overgang på rorakslen som er lavet for svagt eller for skarpt, så den ved vedvarende høj belastning knækker.

Det er vel ikke så du har nogle billeder af skaden ? Det ville nok blive meget nemmere at forstå, hvis man så et billede.

Bemærk iøvrigt at Maxi 999 er lave med 2, måske 3, forskellige roraksler og det er mig bekendt kun den ene der har denne bekymrende svaghed.

Bjarke


From: Michael Birk, e-mail: micbir@hotmail.com
Date: 16-12-2007

Hej Mads.
Sikken grim oplevelse!
Kan du oplyse hvad en nyt ror med diverse koster hos Nimbus i sverige?
Venlig hilsen
Michael


From: Bjarke M. Christensen, e-mail: Bjarke@GreveStrand.dk
Date: 28-12-2007

Ifølge Nimbus 2007 katalog, så koster et nyt ror 18.700 Sv.Kr. Hertil kommer så at man skal have nye rorlejer, da det nye ror har en anden diameter i rorstammen.

Bjarke


From: Tommy Gustavsson, e-mail: wee.two@telia.com
Date: 29-12-2007

Jag har tre st bilder på min förstärkning som flera av oss har gjort i Sverige.

Dom tidiga exemplaren hade en dålig hjärtstock, men är den inte böjd så kan man förstärka den. Såga av toppen på hjärtstocken där rorkulten är monterad. Inhandla en massiv stång i rostfritt som precis går ner i det gamla röret, så långt ner i roderbladet det går. Svetsa i toppen av röret och borra ett nytt hål för rorkultfästet. Skulle inte den nya axeln gå ner i röret, så tyder det nog tyvärr på att röret är skadat inuti rodret.

Seglarhälsningar
Tommy Gustavsson
999 nr 120

Det siger vores medlemmer