top

 

Maxi 999 med vingekøl

From: Frank Wodstrup, e-mail: frank@wodstrup.com
Date: 03-01-2011

Hej

Jeg er stødt på en Maxi 999 fra 1988 som har vingekøl som en 33'er og dybgang på kun 150 cm. Jeg ved ikke om masten er forkortet men den er også født med 28 HK Volvo. 
Resten af båden er som en traditionel 999.

Hvad kan historien være på sådan en speciel Maxi 999 - nogle bud?
Mvh
Frank


From: Bjarke M. Christensen, e-mail: bjarke@grevestrand.dk
Date: 10-01-2011

Disse både blev typisk lavet for at tilfredsstille Hollandske kunder, hvor der er mange sejladsområder der ikke tillader den dybere køl. Men kombinationen kunne nok også leveres til andre kunder. Du har helt ret i, at det er en helt gængs Max 33 køl.

Bjarke


From: Hans Borup, e-mail: hans.borup@get2net.dk
Date: 17-01-2011

Ja, det er rigtigt at hollænderne ofte vælger reduceret dybdegang, pga. de mange lavvandede områder.

Ulempen er at vingekølen giver mere afdrift (grebet i vandet bliver ikke så fast) og at højden til vinden på kryds også reduceres. Endvidere er vingekølen mere sårbar mht. skader ved grundstødninger og pga. den større horisontale overflade står man godt fast på grunden og kan have svært ved at vrikke sig fri.
Fordelen er selvfølgelig at båden kan sejle på lavvandede områder.

Jeg ved ikke hvilken betydning konstruktionen har hvis man ønsker at deltage i kapsejlads f.eks med andre 999, men det kan nok tænkes, at der gælder særlige regler her. Andre kan sikkert bidrage med bedre information herom

Vh/Hans

Det siger vores medlemmer