top

 

Motor til Maxi 84

From: Lasse, e-mail: cridland@webspeed.dk
Date: 14-04-2009

Hej.
Vi står for, at skal udskifte motoren i vores Maxi 84. Den nuværende er en Volvo MD7A på 13 Hk.

Overvejer at montere en Volvo D1 på 13 Hk, da vi aldrig har følt behov for mere power. Ydermere sparer vi jo at skulle købe ny propel.

Motoren er iøjeblikket på kampagnetilbud til 50.000 kr plus montering. Alt i alt en komplet motorudskiftning til ca 60.000 kr, hvis man da ikke gør arbejdet selv.
Er der nogen som har erfaring med denne motor, eller andre gode forslag til valg af motor. Rigtig god sommer til Maxifolket.

mvh
Lasse.


From: Øyvind Mellesdal, e-mail: oemelles@online.no
Date: 17-04-2009

Som eier av Maxi 84 i 15 år ( har 999 nå ) ville jeg ikke kjøpt den minste VP motoren. MD 7 er tosylindret, den nye VP som de beskriver er vel også tosylindret. Med tosylindret motor vil du få mer viberasjoner og støy i båten. Skal du beholde båten, god annenhåndsverdi, ville helt klart valgt VP med 19 hk. som er tresylindret. Noe mer penger, men uten tvil det riktige valget for en Maxi 84. Det er ikke alltid det billigste valget er det fornuftige..

Lykke til


From: Øyvind Snibsøer, e-mail: osnibs@gmail.com
Date: 22-04-2009

Jeg går selv og vurderer å skifte motor i min 84, og har i den anledning gjort noen undersøkelser.

Den mest aktuelle motorkandidat for min del er en Beta Marine 20hk. Grunnen til at jeg vil gå for en såpass mye større motor er at den, ved en ytelse på 13hk, som vil gi en meget pen marsjfart, gir det desidert laveste drivstofforbruket. 20hk vil ved 13hk avgitt effekt bruke 1 liter / time.

Motsvarende vil Beta 14 bruke 3,5 liter / time ved noe mindre effekt - den presses da for fullt, mens Beta 16 vil bruke ca. 1,5 liter/time ved samme avgitt effekt. Prisforskjellen mellom Beta 14 og Beta 20 er bortimot neglisjerbar i denne sammenhengen, ca. NOK 5000, Spesielt med tanke på at det lavere turtallet på den større motoren, med tilsvarende mindre støy, vil gjøre det mye mer behagelig ombord. Og så er det slettes ikke noen ulempe å ha krefter i reserve hvis det skulle røyne på. Du kan selv se effekt/forbrukskurvene for Beta motorene her: http://www.betamarine.co.uk/Templates/sea_going.html . Jeg vil anta at det samme forholdet mellom effekt og forbruk også gjelder for andre motorer.

Forøvrig så har jeg inntrykk av at Beta, i likhet med f.eks. Solé, har et utmerket rykte. Begge disse motorene er basert på japanske traktormotorer, som er bygget for hard bruk og lange arbeidsdager. Etter mitt ringe skjønn så er dette å foretrekke fremfor en rendyrket marinemotor som ikke nødvendigvis er forventet å få så mange driftstimer i året. Dessuten kan mange deler til disse motorene skaffes fra det nærmeste traktorverkstedet, og da til helt andre priser enn noe som selges utelukkende til "yacht"-markedet.

En annen ting er at, selv om både Beta og Solé tilbyr adaptere til S110 drevet, så vil utvekslingen ikke passe. MD7A går med et mye lavere turtall enn en moderne motor. S110 har en utveksling på 1,66:1, mens et moderne drev ligger på 2,0:1. En moderne motor på et S110 drev vil gi alt for høyt turtall på propellen, og du vil ha store problemer med å finne en propell med lav nok stigning. Optimalt vil det uansett ikke bli. Hvis du derimot kunne få tak i et gammelt S120 drev så ville det passe utmerket siden det har en enda høyere utveksling, 1,22:1, og dermed gi en mer saktegående propell som slettes ikke er ugunstig.

MVH,

Øyvind


From: Jakob Bang, e-mail: jakob.bang@man.eu
Date: 23-04-2009

Hej Lasse

Vi har netop skiftet motor i vores Maxi84, det endte med at vi valgte en Yanmar 3 cyl på 21 HK.

Jeg mener at nogle af de vigtigste faktorer må være at man kan opfylde følgende

  • Let adgang til reservedele
  • Et anerkendt mærke
  • Komforten skal være i orden (lav støj og få vibrationer)
  • Lavt brændstofsforbrug (med de korte/få motorsejladser er det ikke det vigtigste punkt)
  • Nem adgang til reparatør
  • Den skal passe på konsolen (eller tilpasningen skal kunne klares uden ændringer i skibet)
  • Der skal være let adgang omkring motoren (under og på sideren)

    Det var nogle af de overvejelser som vi gjorde os inden vi bestemte os og indtil nu har vi ikke ændret mening  

    Vi ser nu meget frem til at afprøve vores nye motor fredag 23/4

Best Regards / Med venlig hilsen
Jakob Bang


From: Roger Juul Nilsen, e-mail: rogerjuul@hotmail.com
Date: 26-04-2009

Hei Lasse.

Jeg har de siste 5 sesonger hatt en Maxi 84 med VP md7a 13hk. Opplever at motoren har nok krefter, har alltid nok motorstyrke i motvind og motsjø. Med full gass graver hekken seg ned så badeplattformen går under vann og støyen blir plagsom, altså oppnår jeg skroghastigen greit. LVL 7,25m.

På denne bakgrunn er jeg enig med deg at VP D1 13 vil være en bra motor. Denne er også mer turtallvillig og har betydelig bedre aksellerasjon enn MD 7a.

PS.En bekjent har en Bavaria 33 Cruiser 5,5 ton med VP d1 20. Betydelig mere vindfang , men motoren virker sterk og rask på denne båt.

Jeg ville gått for D1 13 i Maxi 84, liten lett og billig.


Roger


From: Jakob Bang, e-mail: jakob.bang@man.eu
Date: 27-04-2009

Hej Lasse

Nu har vi været ude på de første test sejladser og jeg må sige at forandringen er enorm, som sagt har vi valgt en Yanmar 21 HK og en propel fra Flex-O-Fold i størrelsen 16X12, vi forventede at det skulle give os en motor som optimalt gik med ca. 2000 – 2200 omdrejninger og det holdt stik, ved 2000 gik vi omkring 5,5 knob og ved 2200 ca. 6 knob.

Når vi valgte en 21 HK, var det også med ønsket om at der skulle være tilpas mange kræfter til overs selv i lidt søgang og det viste sig også at holde stik, vi kan holde marchfarten på omkring 5,5 knob.

Vi fik i forbindelse med den nye motor skiftet alle ledninger, så alt er nyt.

Det har også vist sig at motoren er meget lydsvag og stort set uden vibrationer.

Motoren er købt hos Nyborg Smede- og Marineservice, som har lavet et fantastisk stykke arbejde med at tilpasse motoren og alt arbejdet er lavet til tiden og på kun 2-3 dage, Montøren tog med ud på den første tur for at sikre at alt var som det skulle være.

Der har ikke været nogen form for kedelige overraskelser de udarbejdede et tilbud og fortalte også hvad de ikke kunne give tilbud på da det var usikkert (tidsmæssigt), udover en ny motor fik jeg også lige tid til at male motorrummet samt komme ny isolering på.

Nyborg Smede- og Marineservice har derudover også skiftet vores el-tavle ud med en mere tidssvarende, også dette arbejde er udført til tiden og med en flot finish.

Og nej jeg har ikke aktier i firmaet, men synes at man skal dele gode og dårlige oplevelser (specielt de gode)

Best Regards / Med venlig hilsen
Jakob Bang


Andre indlæg i samme forum:

Det siger vores medlemmer