top

 

Motorrenovering af Volvo Penta MD2B. Nødvendig eller ej ?

Jeg er den lykkelige ejer af en sådan gammel svend fra 1976 og havde planlagt udskiftning af den på grund "afbrænding" af smøreolie samt tab af samme ned i kølsvinet.

Men før den store check skulle skrives, besluttede jeg mig til at tage topstykkerne af for at se, hvordan indmaden havde det.

En positiv overraskelse!

* topstykkerne havde det fint, ingen slid omkring ventiler eller andre dele - dog skulle dysespidserne skiftes.

Årsagen til den brændte smøreolie kunne klart henføres til brændte toppakninger.

* der kunne ikke konstateres væsentligt slid af stempler eller stempelringe.

* tab af smøreolie kunne henføres til, at olietryksgiveren havde løsnet sig.

Derfor ingen ny motor - men i stedet ved hjælp af god, professionel assistance fra Brdr.Petersen - www.brdrpetersen.dk - til 330 kr pr time + moms samt mange gode råd og anvisninger fra samme en levetidsforlængelse af den gode gamle motor (og en besparelse på ca. 50.000 kr. ift. en ny).

Aage Erichsen

Maxi 95 - D482 "Umiaq"

PS: Måske skal det lige nævnes, at motoren altid har været ferskvandskølet. 

Det siger vores medlemmer