top

Maxi 77 sejlføring

From: Per Sandholdt, e-mail: odsvej10@stofanet.dk
Date: 05-08-2004

Til: Svend Brandt Jensen

Jeg læste med stor interesse dit svar på et indlæg omkring ”Cruising speed i en maxi 77” her beskriver du din sejlgarderobe:

”består af en 110% fok med sejlpinde og et storsejl også med sejlpinde (alt sammen nyt).”

Hvordan er dine erfaringer med en fok på 110% er det nok til at holde fart i båden i let luft? Hvor mange kvadratmeter er en 110%fok? Kan du anbefale din sejlgarderobe til andre? Er din sejlgarderobe den der er beskrevet fra ” Elvstrøm-magi puster liv i den gamle MAXI”?

Alle disse spørgsmål fordi, jeg vil skifte min sejlgaderobe ud(vi bruger kun båden til trusejllads), og fordi jeg bruger den store genua mindre og mindre.

På forhånd tak

Per Sandholdt
Odsvej10@stofanet.dk


From: Svend Brandt Jensen, e-mail: sbj@events.dk
Date: 06-08-2004

Hej Per.

110% fok blev valgt udfra følgende kriterier: - jeg var træt af i let vind at skulle på fordækket og "føre" genoaen fra side til side under vendinger. - jeg syntes at på 77eren er det noget bøvl med både en skødeskinne på dækket til de mindre sejl og så en skødeskinne på karmen til genoaen, for når du skal rebe, skal du lige pludselig også til at skifte skødepunkt, og det syntes ikke var smart. - og tilsidst hvis du købte en rulleforsejl, er den hellere ikke meget større.

Mine sejl er beskrevet således overfor sejlmager, da jeg bestilte dem: 1 stk forsejl med 2 gennemgående sejlpinde og ekstra stor skulder på sejlet, og det skal fremstilles til cruising i weekends og klubkapsejlads om tirsdagen. 10m2, 310 gram dug.

1 stk storsejl med gennemgående toppind og 2-3 del pinde, et reb, ekstra høje skulder og til samme formål som forsejlet. 16m2, 310 gram dug. og endnu et sejl som ikke er bestilt endnu..... 1 stk genakker (max size)

Med den sejlgarderobe kan jeg klare alt fra 2-16 m/sek ( .....og jeg har testet det)

Det eneste minus jeg har oplevet med en 110% istedet for genoaen er lidt langsommere igangsættelse efter en vending - det vil sige at du under kapsejladser skal "sejle" båden lidt mere rundt i vendinger, da du ikke har genoaens store sejlareal til at "starte" dig op efter en vending - men til tursejlads ingen problemer.

Det der er beskrevet i artiklen med Elvstrøm er nogenlunde det samme - bare med et rullesystem istedet.

Jeg håber at det er svar nok - eller mail igen.

/Svend

PS: Den ændring Elvstrøm lavede på roret har jeg også lavet - og tro mig - roret kan styres med en lillefinger nu. 

Det siger vores medlemmer