top

 

Utætte vinduer i min Maxi 909

Afsender:​ Ole Stangegård, e-mail: ostangegaard@spss.com
Dato: 21-05-2005

Halløj Bjarke

Vinduerne i min 15 år gamle Maxi 909 'Malibu', der er hjemmehørende i Svanemøllehavnen, er blevet utætte i vinterens løb til trods for at båden har været dækket med den originale pressening.
Jeg har med stor interesse læst din meget udførlige og instruktive artikel på http://www.maximalt.dk/Artikler/Ruder
Jeg agter at udskifte de gamle røgfarvede vinduer med klar lexan for derved at få det lysere nede om læ.
Men jeg har et problem med mine vinduer i forhold til din beskrivelse: Der er ingen skruer i mine vinduer, hvor ruderne tilsyneladende er klæbet på (med butylbånd?).

Nu er spørgsmålet: Skal jeg montere de nye ruder med skruer? I bekræftende fald: Hvad er den rette dimension og hvor får man skiver og pakninger? Hvor mange skruer vil du anbefale?

Hvis jeg ikke bruger skruer, hvordan kan man mon så sikre korrekt montering (med afsluttende sammenpresning af butylbåndet)?
Til din information: Jeg har i Nimbus reservedelskatalog http://www.nimbus.se/documentLayout2.aspx?p=b50709ba-c1c5-48bb-8384-59f0b2e38f0b
fundet artikel nr 2567 " RutsatsMaxi 909" til en pris af 4950,- SEK, men den er nok også med røgfarvede ruder.
Jeg vil være dig meget taknemlig for en kommentar til ovenstående eller andre tips du måtte have til min forestående opgave.

Med venlig sejlerhilsen

Ole


From: Bjarke M. Christensen, e-mail: Bjarke@grevestrand.dk
Date: 21-05-2005

Hej Ole,
Jeg har ikke helt styr på hvorledes ruderne sidder fast i en 909, så jeg er bange for at give dig et forkert råd. Jeg er tvivlende over for om de *kun* kan have hængt i butylbåndet. ”Tricket” med butylbånd er jo, at det aldrig tørrer helt men bibeholder en del af sin plastiske/klæbrige karakter. Bagsiden er jo så, at der er risiko for at ruderne (meget) langsom glider nedad, hvis ikke de er fæstnet på en eller anden måde.
Vi bliver nok nødt til at høre om der er andre Maxi 909 sejlere der ved noget om dette.
Mht til rudematerialet så er Lexan jo et meget ”standard” materiale og hvis du medbringer de gamle ruder, så er der mange (typisk glarmestre) der kan lave nye til dig i lige den toning du ønsker. Typisk koster det det samme (eller hvis du er heldig, en anelse billigere) som at købe dem fra Sverige. Husk dog på, at jo lysere du vælger dem, jo mere tydelig bliver anlægsfladen/tætningen og så bliver det pludselig vigtigt, at det bliver lavet rigtigt pænt.

/Bjarke


From: Ole Stangegård, e-mail: ostangegaard@spss.com
Date: 22-05-2005
Nimbus afdeling for reservedele til Maxi bådene oplyser pr telefon, at der ikke indgår skruer i den monteringssats, der medfølger ruderne, men de kunne ikke bidrage med viden om hvorledes ruderne fastholdes, idet de aldrig selv har bygget nogen Maxier. Jeg har en ide om, at ruden ligger i en fals og derved forhindes i 'nedskridning', men det får jeg syn for, når jeg har fjernet den første rude.

Jeg har besluttet mig til - sammen med en bekendt, der både er gammel glarmester og tidligere bådebygger - at udskifte ruderne med 4mm klar Lexan og at fæste disse både med butylbånd og med skruer - ca 15 i hver rude. Hvormange er der i dine? Du svarede ikke på spørgsmålene om skruernes dimension, men de skal vel være ca 8mm og ret tynde. Ved du hvor man kan købe dem + skiver og pakninger?
Ole


From: Bjarke M. Christensen, e-mail: Bjarke@grevestrand.dk
Date: 22-05-2005

Hej igen Ole,
Hvis du skruer dem fast skal du lave en "stak" af en "linseskive" (hedder et "fiskeøje" i en bådshop) og en gummiskive nedenunder. Igennem skal du skrue en linsehoved skrue
(se: www.maximalt.dk/Artikler/Ruder)

Mht til dimensionen af skruerne, så husker jeg det ikke præcist, men jeg har lige været nede i udhuset og fandt nogle af de gummiskiver jeg lavede til at ligge under. Gummiskiverne er 12 mm udvendigt og 5 indvendigt og er lavet i 2-3 mm tykt gummi. Jeg kunne ikke finde et sted at købe dem færdigt, så jeg købte et stykke gummiplade (fås fx i Tempo bådudstyr) og satte mig med en huggepibe og lavede dem i hånden. Nogle af dem bliver skæve og må smides ud, men sådan er det jo med håndarbejde. Det er ikke særligt svært, men kræver lidt tålmodighed (og en øl).

Skruerne var selvskærende linsehoved og ud fra min *hukommelse* vil jeg gætte på de var 4 eller 5 mm tykke.

Mht til antallet, så tror jeg ikke du behøver så mange. Som jeg skriver bliver de (statistisk) ikke tættere af, at der er mange skruer. Det der var lavet i min gamle 87'er (www.maximalt.dk/Artikler/Ruder/Ruderne_mangeskruer.jpg) var helt klart en panik reaktion fra en tidligere ejer. Ruderne buer jo den rette vej pga af bådens konvekse overflade så spændingen i Lexanen holder dem godt til selvom der kun er få skruer. Jeg kender Maxi 77 ejere der har tætte ruder med 6-8 skruer og de er jo dobbelt så lange som dine (der er i to stykker). Jeg ville nøjes med fx 6 skruer i hver rude (et i hvert "hjørne plus en på midten af det lange stykke). Men det afhænger jo også lidt af hvor godt men får skruerne til at bide. Du har jo træ på indersiden. Overvej (som i nogle af maxi 77'erne) om ikke du kan have plads til en lille skive og møtrik på indersiden inde bag træet. Det er mere sikkert end en selvskærende skrue der måske slipper i glasfiberen.

Min Maxi Magic (hvor ruderne jo er formstøbte/bøjede) har en skrue for ca. hvert 30 cm (frit fra hukommelsen, jeg kan lige måle hvis jeg kommer derned i dag).

/Bjarke


From: Christian Sparre Hangel, e-mail: christian@hangel.dk
Date: 23-05-2005

I min Fenix var en af sideruderne utætte da jeg købte den sidste år, og ligeledes ruden nede i cockpittet. Jeg skiftede den nede i cockpittet med en ny åbningsbar Lewmar rude, og da jeg demonterede den gamle rude tog jeg butyl massen og samlede i en pose. på en solskinsdag i foråret fugede jeg lige så forsigtigt efter med det bedste af den gamle butyl masse på overkanten af sideruden hvor der var en læk, jeg arbejdede det sammen og glattede ud med en skruetrækker efter at jeg havde varmet det op ved at massere det i posen med hånden, det hjalp, tog mindre end en time og kan faktisk ikke ses....nu er spørgsmålet hvor længe det holder.....

Med venlig hilsen

Christian Sparre Hangel "Mamamut" Fenix 981


From: Hans Olsen, e-mail: ho@vejen-net.dk
Date: 28-05-2005

Hej

Udover mange andre ting, har jeg skiftet ruder i min Maxi-87

I det efterfølgende indlæg, vil jeg give en beskrivelse af forløbet, noget gik godt andet mindre godt. Da jeg har arbejdet med plast, og "rodet" med ældre både i mange år, havde jeg nogle ideer og erfaring som jeg ville bruge.

Da jeg kender akryl og polycarbonat (PC) til hudløshed, valgte jeg PC i røgfarvet.

Akryl er ca. halv pris af PC - men akryl knækker meget nemt, så bare en revnet rude, ja så er det samme pris som PC fra begyndelsen. Man skal slibe boret specielt til akryl, da det er her det nemt går galt. Med de grade der er på et normalt skær, trækker boret sig selv ned i akrylen og revner ruden omg. - slib meget mindre æg vinkel på boret - ja ned til ca. 3 grader.

Da PC er ikke revner, - ja man kan koldbukke PC, valgte jeg dette. Men PC er mere blød end akryl, så det skal lige vælges en eller to mm mere på godstykkelsen, ellers "bølger" kanten, når du har butylbånd under, og skruerne spændes til.

Jeg valgte 8mm PC og skruer med sildeøjne som spændeskiver. Først skulle de gamle ruder ud, efter en halv times kamp med en hobbykniv, uden resultat, tog jeg min Fein med spartel påmonteret, og vupti - en halv time og begge ruder var afmonteret - genial opfindelse - den har jeg haft meget glæde af.


Jeg lagde de gamle ruder oven på de nye, og med en tusch tegnede dem op. Savede de nye ud med en stiksav, og glattede kanten med en høvl. Jeg brugte en håndrejfer til at lave den store afrunding på kanten som vender udad, og lavede en mindre indad - det er også en god ting ved PC - den er let at bearbejde. Efter rengøring af kanten til den nye rude, skulle der monteres butylbånd, OG her gik det helt galt, nærig som man er, valgte jeg den runde snor, da den næsten var gratis, men det vil jeg fraråde, den kan IKKE trykkes flad, betal hvad den flade koster, selv om den er noget dyr.

Læg fugebånd over hele fladen ruden dækker, også hvis der som på min er et stort stykke glasfiber areal, laver man en stor "lomme" kommer der nemt kondens vand.

Da det er svært at lægge butylbåndet helt tæt over alt - er det her det er en STOR fordel at bruge røgfarvet, det ses ikke så tydeligt - brug ALDRIG helt klare ruder - alle små fejl bliver meget tydelige.

Fidusen med den lille rejfning indad, er at efter montering og alt har sat sig, fuges ruden rundt med sort simson, så får du ikke sorte markeringer fra butylbåndet når det regner. Hvis du bruger klare ruder, er det svært at finde en fugemasse farve der kan bruges. Jeg brugte de gamle huller - med en skrue størrelse lidt større.

En anden ting jeg gjorde galt - og som jeg godt viste jeg skulle gøre - og som jeg har rådet andre til - men ikke "lige havde tid til" - monterer ruden uden at afmontere folien som beskytter ruden, skær rundt med en hobbykniv i udskæringen indefra, kun lige så du går igennem folien, tag ruden af igen, og når du er klar til montering med butylbånd, så træk folien af - MEN lad de felter blive som dækker udskæringen i båden, disse stykker tages først af når alt er monteret, så undgår du at få fuge snask på den del af ruden du skal se ud af.

Skruer og silde øjne haves.

Mangler du mere info, eller vil låne en hånd rejfer, så skriv endelig:

ho@vejen-net.dk

Jeg vil prøve at tage nogle foto, og lægge dem på min hjemmeside senere, jeg glemmer kamera hver gang, jeg har også lavet fast vindspejl og syet en ny sprayhood, som er meget enkelt at lave til billige penge, hvis man har lidt tålmodighed.

hilsen
Hans Olsen

Maxi 87


From: Hans Olsen, e-mail: ho@vejen-net.dk
Date: 09-06-2005

Hej
Jeg sender hermed nogle foto af de nye ruder og rejferen.

Med venlig hilsen Hans Olsen

Det siger vores medlemmer