top

 

Knækket tie-rod på Maxi Fenix

From: Henning Egon Stich , e-mail: henning@paradis.dk
Date: 31-07-2007
I frisk vind ud for Stevns Klint på styrbord halse i vores nyindkøbte Maxi Fenix lyder der et brag. Det viser sig at den styrbord tie-rod er knækket oppe under dækket. Så det var bare om at få startet motoren og bjerget sejlene. Pyha en forskrækkelse. Vi har talt med en anden Maxi Fenix der har oplevet det samme. Det ser ud som om at det er en konstruktionsfejl i tie-rod'en. Den har taget skade da de bukkede og formede det "hoved" der sidder på oversiden af den skive der sidder op mod dækket. Er der andre der har hørt om noget tilsvarende? Og hvordan er problemet i givet fald løst?
Jeg vil da ihvertfald anbefale at man tjekker sine tie-rods
Med Venlig Hilsen
Henning Egon Stich 
Maxi Fenix 1242, Venus af Rødvig

From: John Hansen, e-mail: johnhansen@nyraad.net
Date: 07-11-2007
Hej Henning!
Jeg har lige været ude for det samme uheld på min Fenix, så jeg ville lige høre om du havde fundet på en smart løsning således at man ikke kommer ud for det samme problem igen.
Tak for et hyggeligt Maxi træf i Rødvig det gjorde i rigtig godt.
MVN. John Hansen
Maxi Fenix D744.
Snøvsen af Vordingborg.

From: Egon Stich, e-mail: egon-stich@mail.dk
Date: 16-12-2007
Halløj.
Ja det er nu ikke Henning, der hermed svarer, men hans "fædrene ophav".
Og ja, det var et rigtig godt træf, takket være alle de hyggelige maxikammerater, der dukkede op:-)
Men til sagen:
Jeg mener, vi har konstrueret en rigtig god løsning på problemet.
Vi erstatter hele balladen med noget nyt, som jeg for tiden er ved at lave arbejdstegninger til.
Disse vil blive fremsendt til Maximalt, så de kan ligge til glæde for andre.
Om problemet med de gamle rods: Jeg mener, at der helt enkelt er tale om en temmelig dum fejl, der er lavet fra leverandørens side.
Det "knappenålshoved", der holder roden fast i øverste beslag, er sikkert lavet i kold tilstand, hvorfor man har opnået et svagt punkt, hvor det kun er et spørgsmål om tid, før hovedet knækker af.
Som sagt, tegningerne kommer, men desværre nok først umiddelbart efter jul.
Måske kunne man aftale en fælles "produktion"?
MVH
Egon

From: Peter Jans, e-mail: mrjaanz@gmail.com
Date: 30-12-2007
Jeg har forsøgt at lave en beskrivelse af, hvordan jeg har lavet en (billig og enkel) løsning til tie-rod problemet. Men jeg har ingen billeder. 
I stedet har jeg forsøgt at beskrive det nedenfor.
Du behøver ikke købe de (meget) dyre tie rods hos forhandleren i Sverige (kan ikke lige huske ham, men mener der er et link inde på maxi-siden). 

Du skal have 4 stykker rustfrit stål (2 til taget og 2 til siderne). Det ene sæt skal være en plade der er vinklet ca. 30-35 grader udregnet fra vinklen mellem topvant og dæk, da trækket ligger der. I de 2 stykker stål der laves 2 huller (I den ende der skal vende mod topvanten) og når det hele er glasset ind i siden går du i gang med de 2 i toppen. Det skal være plader der ligeledes er bukket (en plade meden vinkel der peger ned mod det andet beslag), der skal fast gøres mellem loftet og de gennemgående bolte topvantbeslagene er fast gjort med. Det er ikke nødvendigt at glasse dem ind, blot skal de spændes godt fast :) Mellem disse 2 "øjer" (et i hver plade/beslag) kan du med 2 sjækler og et stykke rustfri kæde til hver side fastgøre de 2 beslag til hinanden med 2 vant-strammere. Og Vupti kan kæden strammes op, og dit dæk er færdig med at give sig :).

Jeg har desværre ingen billeder men du er velkommen til at besigtige en måde jeg har lavet det på i Vallensbæk når båden er i vandet (det er lidt besværligt nu...). Dette bliver væsentligt billigere end den "originale" løsning og synes jeg ret pænt.  
mvh 
Peter Jans Eos, Vallensbæk

Det siger vores medlemmer