top

 

Stor eller lille sprayhood på 77

From:  Ásgeir Einarsson,   e-mail:  einarsson@stofanet.dk
Date: 06-11-2008

Da den lille kyse på min maxi 77 trænger til udskiftning, overvejer vi at benytte os af efterårstilbudet fra Rasmussen. Er det upraktisk med det store sprayhood? Jeg tænker på passage op og ned i cockpittet, udsyn under sejlads m.m. Hvis nogle brugere af den store vil fortælle mig om deres erfaringer bliver jeg glad.

På forhånd tak. 
Maxi 77 nr. 1424 
Ásgeir Einarsson
From: Christian Gram,   e-mail: christian.gram@vip.cybercity.dk
Date: 12-11-2008

Hej Asgeir.
Du nævner alle ulemperne med stor sprayhood til 77'eren.
Men fordelene overskygger disse. Det at familien kan sidde i læ i hårdt vejr gør at længere ture udholdes. De er jo ikke alle søulke.
For at lette passage op kan man bare binde den ene side op i havn.
Iøvrigt har vi også Rasmussons cockpit telt som varmt kan anbefales. Den er integreret med sprayhooden. Man har således den ekstra udestue som gør at en Maxi 77 slet ikke er lille. Med de sidste to våde sommerture imente er det rart at have alt de våde oppe og ikke om læ.

Hilsen
Christian Gram
77 D1797 - Lasse af Vallensbæk
From: Thomas Hernø,   e-mail: thomas(at)herno.dk
Date: 15-11-2008

Naturligvis er det upraktisk med den store sprayhood, men den lille er nok endnu mere upraktisk! Den lille sprayhood på 77'eren giver ikke meget læ, hverken til at sidde under eller for ikke at få regn og sprøjt ned i kahytten. På min Magic er det næsten en betingelse for børnenes velbefindende og tilfredshed, at den store sprayhood er oppe for at give læ, og mange dage med lidt regn og sprøjt behøver de slet ikke at have regntøj på. Så må jeg jo tage rortørnen iført olietøj, sydvest og søstøvler.

Jeg er ikke selv vild med at have sprayhooden slået op, ligesom jeg heller ikke er vild med windbreakers i søgelænderet. Men det bedste er jo at det hele kan fjernes når familien ikke er med. Så for mig er al kanvassen en måde at gøre båden mere fleksibel på, og øge passagerernes tilfredshed. Og deres tilfredshed er jo i sidste ende en forudsætning for min fornøjelse.

En discountløsning på bomtelt har jeg beskrevet i "Maxi Nyt" nr 1 / 2008:
 "Ved familietursejlads er det svært at undvære en eller anden slags overdækning af cockpittet. Luxusløsningen er en rigtig kalesche med bøjler, der sættes på sprayhooden og lukker cockpittet helt til, men sådan en fylder jo også når den ikke er slået op, og koster mange penge. Jeg har syet et simpelt PVC oversejl, der lægges over bommen og hægtes på med karabinhager i eksisterende klamper og øjer. Oversejlet fylder ikke ret meget pakket sammen, og tager et par minutter at sætte på eller tage af. Den ene side kan slås op hvis man har brug for lidt skygge eller læ. Materialeprisen var ca. 700 kr.

Hos en sejlmager af den grove slags købte jeg tynd hvid armeret PVC dug i 3 meters bredde. Fordelen ved denne bredde er at man undgår at skulle sy to baner sammen, eller svejst sammen af sejlmageren. På en husholdningssymaskine syede jeg dobbelt kantombuk, og hjørneforstærkninger (et trekantet stykke lagt ind under kantombukket) Jeg brugte gjord til at lave ”øjer” til fastgørelse. Man kan naturligvis også slå messingøjer i til fastgørelse, men gjord slår man sig ikke på, når oversejlet blafrer rundt under op- og nedtagning i blæsevejr, og det er solidt.

Måltagning blev gjort ved at spænde en tynd snor ud svarende til kanterne af oversejlet. Mit oversejl går ud over søgelænderet, og slutter ca. halvvejs mellem søgelænder og dæk. Herved bliver der plads til plastkarabinhager og kraftig elastik, der er bundet til gjord ”øjerne” i oversejlet. Den største udfordring er nok åbningen ved bomnokken, så oversejlet kan gå helt ud til agterstaget. Jeg har skåret en slids, syet gjord i kanten, og to ”øjer” mod agterstaget. I det ene sidder en snor, der ved montering trækkes gennem det andet øje, og bindes til agterstaget. Ikke helt vandtæt, men det gør ikke den store forskel, når oversejlet alligevel er åbent i begge ender. "

Ovennævnte er til en Magic, men jeg har tidligere lavet et tilsvarende til en 77. Her blev bommen hægtet op i agterstaget, der sat lidt til den ene side. Oversejlet var derfor asymmetrisk.

Thomas Hernø

Andre indlæg i samme forum:

Det siger vores medlemmer