top

Maxi træf 2003 i Lagunen

23. og 24. august afholdt Dansk Maxi Klub træf, bl.a. i Lagunen ved Limhamn.Jeg sejlede med en kammerat, Peter, til Lagunen allerede fredag den 22. august sidst på eftermiddagen. Vinden lå og svingede mellem 8 og 14 sekundmeter fra vest og turen fra Hundige til Lagunen var derfor på enten læns eller halvvind. Med et enkelt reb i storsejlet gav det, i Køge Bugt, en gennemsnitshastighed på lidt over 7,5 knob (hjulpet af lidt strøm).

Vinden tog til, men vi besluttede kun at holde det ene reb i storsejlet, da vi følte vi havde godt styr over sagerne. Det gav os nogle surf ture da vi gik nordpå i farvandet omkring Øresundsbroen.

Det var vidunderligt at gå under broen med en log der viste 10 knob over et længere stykke og hvor vi gik 12 ned af de store bølger der kom med strømmen sydfra. En rigtig sjov tur.Efter små 25 sømil ankom vil i Lagunen og vi fik klaret havnemanøvren i 13 sekundmeter uden de store problemer; blot lidt hårdt arbejde. Kl. 21:45 var båden fortøjet og ordnet, så vi kunne åbne en velfortjent øl.

Desværre var vejret ikke rigtigt egnet til at tage digitalkameraet frem, så vi har ingen billeder fra den herlige tur.Næste morgen meldte vi os hos havnekaptajnen (det hedder de jo i Sverige) og her lejede vi to cykler så vi kunne køre ind og købe noget frisk morgen brød. Havnen ligger et par km fra centrum af Limhamn. Senere på dagen brugte vi cyklerne til at køre en tur til Malmö, hvor vi fik lidt at spise.

På vejen hjem kom der nogle store sorte skyer, og pludselig gik der hul på dem og vi blev gennemblødte. - det gjorde dem af vores Maxi kammerater der sejlede på dette tidspunkt også !Sidst på eftermiddagen mødtes vi til molebajeren og talte om vores sejlture. Nogle var kommet i bil, men der var alligevel mange fremmødte der var sejlet i det herlige friske vejr, og det gav anledning til en masse gode historier.

Kl. 18 blev der tændt op i grillen og vi spiste og hyggede os hele aftenen.

Efter et bad og et godt morgenmåltid (som næsten alt andet sponsoreret af klubben) drog vi næste formiddag atter hjemad. Vinden var løjet noget af og bød på næsten Californisk solskins-sejlads sydpå. Vinden var stadig i vest og da vi skulle ind i Køge bugt måtte vi krydse lidt på det sidste stykke. Det gjorde ikke det store for vinden tog lidt til sidst på dagen, så vi kom godt i havn lidt over 4.

Tak til Dansk Maxi Klub for en dejlig weekend.