top

 

Nyt motorbeslag

From: Thomas Jørgensen, e-mail: thomas@jenskrogh.dk
Date: 16-07-2003

Jeg har på min maxi 77 et af de beslag med skinner der skal hæves op og ned. Det står efterhånden for udskiftning, da det er ved at være meget slidt. Beslaget har voldt en del problemer ved optagning af motoren, især når båden gynger.

Så er det jeg vil høre om nogle maxi ejere skulle ligge inde med tegninger af et motorbeslag eller billeder af et, der kan hæves og sænkes på en lettere måde. Jeg har set på dem med fjedre, men har ladet mig høre at de hurtigt går til da de er af aluminium og slides nemt, er det sandt? . Jeg havde derfor tænkt mig at lave beslaget selv i rustfrit stål, jeg mangler bare lige et par ideer til hvordan jeg laver et beslag hvor det er nemt at hæve motoren på.

Jeg har tænkt på noget med en lille blok i til at hæve motoren med, for jeg vil gerne stadig have den tæt på båden, så jeg ikke skal læne mig udover for at starte motoren. Men jeg mangler lidt inspiration.

MVH

Thomas Jørgensen
Maxi 77 Aalborg Sejlkub

From: Bjarke M. Christensen, e-mail: Bjarke@grevestrand.dk
Date: 19-07-2003

Hej Thomas,

Med risiko for at komme med nogle irrelevante erfaringer fra min Magic, så vover jeg alligevel pelsen. Det er muligt det er lidt lettere med et fjeder-hæve-beslag, men træerne vokser altså ikke ind i himlen.

Jeg har et sådan beslag på min Maxi Magic (se billede). Det er jeg ofte lige så irriteret over som du beskriver du har været ved dit.
Af "gode nyheder" kan jeg fortælle, at det er i aluminium, men at det ikke har givet anledning til problemer som du beskriver. Det fungerer faktisk fint.

Nu vi er ved metallerne, så vær opmærksom på, at man sagtens kan købe det i rustfrit (eller syrefast, som det enten bør være eller retteligt benævnes). Jeg fandt følgende i de allestedsnærværende "katalog":
Jeg tvivler på du det kan betale sig at lave det selv, når et købe beslag kun koster 985 kr.

Probelemerne jeg har med mit er (og det er her det lige skal holde i mente, at jeg har en Magic, som måske er lidt højere og mere skrå i hækken end en Maxi 77) at når beslaget er nede er der pokkers langt ned og man skal faktisk ned at ligge på maven for at nå grebet. Jeg klarer "opturen" med et hal jeg har gjort fast på udløseren, men med turen kan jeg ikke klare uden at hoppe up på den anden side af pulpitten og give den en fod. Ret upraktisk.

Hvis det så var det eneste. Vandringen på beslaget er ikke lang nok til at få skruen ud af vandet, så jeg skal alligevel have fat i motoren og vippen den, når den ikke bruges. Det er man selvfølgelig vandt til på de fleste skibe med u/b motor, men efter alt det besvær jeg har haft med hæveriet, så synes jeg, at det er ekstra irritation.

Det kan jo være det traditionelle ville være bedre, hvis nu det var nyt og velfungerende. Jeg vil i hvertfald anbefale du lige hører fra en 77 ejer der har et velfungerende "fjeder-beslag" inden du ofrer pengene og laver nye huller i båden.

Lad os håbe at MAXImalt læserne kan komme med nogle erfaringer. Således opfordret !!
/Bjarke

From: Henry Angelo, e-mail: Henry@Angelo.dk
Date: 23-08-2003

Jeg anskaffede omtalte 'fjeder-hæve' beslag til min 77'er og syntes virkelig det var en væsentlig forbedring. Beslaget var i rustfrit stål hele vejen igennem - altså også selve basen, som boltes på agterspejlet. Et raskt tag i gashåndtaget efter beslaget var udløst fik motoren op i hævet stilling. Jeg kan varmt anbefale dette.


(Tryk på billedet for at få det forstørret)

Medsendte ikke helt gode billede viser omtalte beslag - som jeg vel at mærke monterede på et stykke træ således at jeg kunne bruge de gamle huller i glasfiberen til træstykket og så monterede fjederbeslaget på træstykket alene.
Hilsen Henry

Det siger vores medlemmer