top

 

Renovering af kistebænken

Beskidt kaos, som jævnligt havde irriterede mig og jeg tænkte ofte tilbage til min gamle båd, hvor der var orden i kistebænkene og hvor den tidligere ejer havde indrettet dem praktisk med hylder og kroge til de ting der nu engang skal være i kistebænke.

Dette er en artikel om hvad jeg gjorde ved dem og hvad jeg fik ud af dem. Flere der har set resultatet har sagt noget i stil med "...jeg er jo ikke håndværker, så jeg kan jo ikke ...". Til dem vil jeg bare sige, at det er jeg heller ikke.

Jeg har brugt ganske almindeligt billigt værktøj. Rundsaven jeg har er fra Harald Nyborg, sliberen er en Bosch, boremaskinen en billig genopladelig model fra Bauhaus til små 200 kr. Alle materialer har jeg købt hos en bådebygger (der desværre nu er lukket) i Gundsømagle, Tempo bådudstyr i Hundige og hos den lokale farvehandler.

Det eneste man ikke kan købe er tålmodighed og det skal man bruge meget af når man ikke er rutineret håndværker, men en optimistisk "gør det selv mand". Vi skal nemlig lige undersøge alting en ekstra gang inden vi smører, skærer, limer eller hvad der nu end er, der helst ikke skal blive skævt eller forkert. Jeg brugte (mere eller mindre) 4-5 weekender på nedenstående plus et par aftener hjemme til lakering. Enig, det er lang tid, men jeg hyggede mig bravt, både med at udtænke det og udføre det

God fornøjelse, hvis min beskrivelse frister. Kommentarer og spørgsmål er velkomne.

Før

Før

Efter

Efter

Arbejdet

Først blev kistebænken tømt, så jeg kunne komme i gang. Fra den forrige sæson lå der meget rod der skulle op og meget måtte enten smides ud eller renses grundigt. Tingene har ikke godt af den slags dårlig opbevaring.

Vandtanken skulle alligevel have "en tur". Der var flere ting der irriterede mig ved den "discount-løsning" der er lavet originalt i denne type både:

1: Det er en hvid dunk og nogle billige slanger. Dårligt vand opstår ved bakterie og algevækst. Sidstnævnte kræver lys og jo mere gennemsigtige slanger og tanken er for sollys; jo større er risikoen for dårligt vand. Derfor skal det skiftes til nogle mørke materialer (tank og slanger)

2: Med fuld tank og på bagbord halse, så løber vandet ud i styrbord toiletvask (da jeg næsten altid glemmer at lukke).

3: Den står lidt tosset i vejen, hvis jeg gerne vil have delt kistebænken op med fx en hylde, så ikke der er så langt ned i bunden efter tingene.4: Vand er jo tungt og vægten burde ikke stå på højkant i en beholder, men burde ned mod bunden; helst under vandlinien.

Jeg ville derfor udskifte den originale løsning med en bedre og smartere løsning. Noget der "ligger mere" nede i bunden af kistebænken og er af noget lystæt materiale, så vandet holder sig frisk længere.

jeg tænkte over flere muligheder. Det mest oplagte var bare at købe en ny og flad tank (se illustrationerne) men jeg besluttede mig til at få tanken helt væk.

Pladsen hvor den gamle tank står er ca 42 cm dyb og 60 cm bred. Den hvide dunk rummer 25 liter

Her har jeg tegnet, hvor jeg kunne forestille mig tanken

Billede af en tank kopieret ind i billedet (trick!). Tanken fås 58 cm bred, 40 cm dyb og kun 14cm høj. Rummer 32 liter.

Det "skæve" rum:
Nedenunder træpladen er der et lille "skævt" trekantet rum:

Adgangen til det trekantede rum er 24*54 cm.Nedenunder er rummet lige så langt som hele kistebænken, nemlig 140 cm

Når man ser "frem" i rummet, så følger det selvfølgelig bunden. Det er ca 25 cm højt i det højeste hjørne

Kigger man agter i rummet ser man det følger bunden og næsten ender "i nul". Der er dog 140 cm ned i den anden ende, så det sidste stykke kan man bare undlade at bruge til noget.

Her ville jeg lægge tanken. Rummet blev aldrig brugt til noget (højst gammelt tovværk som bare burde smides ud) og der er dejlig koldt, da det er under vandlinien På grund af rummets skæve dimensioner blev jeg nødt til at bruge en fleksibel "vand-sæk".

Foto 
4761-50 Vattensäck 50 lit. Inlopp 38mm, utlopp 12mm, mått ofylld 70x70cm. Inkl anslutningar

Men først skulle det hele vaskes, renses og males.

"Maling"

Efter at have vasket og renset hele rummet (inkl det lille skæve rum) med stærk glasfiber rens, gik jeg rummet kritisk igennem. Umiddelbart er sådan et rum jo pænt, men der er alligevel meget "sjusk" fra produktionen, som jeg lige benyttede lejligheden til at kratte eller slibe af. Herefter skulle der males.

Jeg er ikke meget for blanke malinger. For det første synes jeg det "skriger til himlen" af "hattelak" og for det andet gør det alle ujævnheder meget tydelige. Jeg ville hellere have en maling der gav samme visuelle indtryk som den originale gelcoat.Jeg kunne selvfølgelig have købt noget gelcoat men fandt en anden (bedre?) løsning. Jeg brugte en tokomponent epoxybaseret primer (Hempel Light Primer). Det er ekstremt slidstærkt og giver det fede gelcoat-agtige look. 

Jeg fik oplyst at man ikke behøver at male oven på det, men at det godt kan tåle at stå råt. Den eneste svaghed Light Primer har er, at det nedbrydes af stærk sollys, men det er jo heldigvis ikke noget problem nede i kistebænken.

Nu var det tid til at montere vandtanken.Tanken er jo (selvfølgelig) lavet med fyldestuds på oversiden og aftapningsstuds på undersiden. Sidstnævnte udgør et lille problem fordi rummet er meget skævt . Der vil ligge en masse liter vand nede i bunden af hullet som man aldrig får brugt, da det ligger lavere end aftapningsstudsen.

Jeg valgte derfor at lave en falsk bund i rummet, så dette problem blev minimeret. Det tog lidt tid at finde formen til pladen, men med et vaterpas tegnede jeg nogle vandrette streger på siderne. Jeg brugte en masse tålmodighed og et stykke tykt pap, som jeg langsomt fik klippet i den rette facon. Efter at have skåret en plade med faconen og udstyret den med et ben blev det hele lakeret grundigt, da der sikkert let kan blive vådt dernede.

Nymalet kistebænk. Som "maling" er brugt Hempel Lightprimer.

Foto #12: "Falsk bund" med hul til aftapningsstudsen.

Foto #13: Den falske bund sikrer der ikke ligger en masse vand, som man ikke kan pumpe ud.

For at sikre at vandtanken ikke ligger og kører rundt når man er ude i "rigtigt sejlervejr", så skulle den fæstnes i hvert hjørne. Det er lidt svært at komme til i det snævre rum. Jeg monterede et øsken hvor hvert hjørne af vandsækken ville være og lavede et snore system, så jeg kan trække vandtanken ind på plads i rummet og tøjre den (den ene snor kan lige anes til højre på foto#13).

Foto #14: Vandtanken er på plads og surret fast. Nu skal der bare laves til påfyldningsslange.

Foto #15: Som det ses kunne der godt være en lidt større vandtank, men den fylder det meste af det dybe område i hullet og rummer 50 liter

Foto #16:Færdigt arbejde. Låget er nylakeret og lagt på. Nu er pladsen frigjort og vandet er kommet ned i mørke under den kolde vandlinie.

Hylde
For at få lidt orden i tingen besluttede jeg, at jeg ville have en hylde.
Jeg købte noget 20*20 mm mahogni liste til at bære hylden. Listerne limede jeg på med fortykket West epoxy. På "bagskottet" kunne de skrues fast medens epoxyen størknede og listen i bunden (som giver en "kunstig hylde" hvor tingene ikke glider rundt på hele bunden) kunne holdes med tvinger, men på de øvrige steder måtte jeg være mere snu.

Først mærkede jeg op med blyant hvor sidelisterne skulle sidde og passede dem til.Nogle mener at sådan en hylde skal hælde lidt indad, så ikke tingene ruller ud. Jeg valgte at sætte den vandret og udstyre hylden med en forkantsliste, så ikke alting ligger inde bagerst på hylden.

Bemærk at båden muligvis ikke står vandret i dit vinterstativ. Hvis arbejdet laves på land, må man kompensere for at båden eventuelt står skævt. Bemærk også at dette stykke planlægningsarbejde med blyantsstregen lyder nemt, men det er ikke nemt at få skabt to streger der er vandrette og ikke "vrider" ift hinanden i det skæve rum. Jeg brugte lidt ekstra "hyggetid" på at få det ordentligt og checket gentagne gange.

Listen til fribordssiden måtte skæres til, så den blev lidt skæv og passede til krumningen på fribordet.Listerne blev smurt med fortykket epoxy og tapet fast med gaffatape. Spar ikke på tapen og bemærk man kan stramme det ved at sætte stykker på tværs hvor tapen "flyver" fra underlaget og ud på listen.

Foto #17:I første arbejdsgang satte jeg listerne "på tværs". Den bagerste kunne skrues i skottet og den nederste holdes med tvinger.

Foto #18: Placering af listerne blev planlagt med en blyantstreg.

Foto #19: Listerne blev fastholdt med gaffatape og tvinger til epoxyen hærdede.

Nu var det tid til at få lavet en hylde.Først lavede jeg en skabelon til den ejendommelige form hylden skulle have. Umiddelbart ser vores både jo pæne lige ud, men sandheden er, at der ikke er så meget som en eneste ret vinkel eller ret linie i kistebænken.Skabelonen lavede jeg ved (nede i kistebænken) at lave nogle stykker plade der hver især passede til formen på de 3 sider. 

Derefter skruede jeg dem (nede i kistebænken) sammen med et større stykke så de tilsammen havde det ydre mål som hylden skulle have for at passe helt ud til siderne. Jeg tog det samlede stykke ud og tog det med hjem i skuret, hvor jeg i ro og mag kunne overføre skabelonen til den rigtige plade. Jeg valgte at lægge 1-2 mm til hele vejen rundt og køre en ekstra gang ned i båden, hvor jeg med en båndpudser langsomt sleb siderne til så den kom til at passe helt perfekt.

Jeg tror jeg havde været op og ned af kiste bænken mindst 30 gange inden jeg nåede hertil. Tålmodighed er en dyd (som jeg desværre ikke har nok af, men så kan en grøn Tuborg jo hjælpe).

Hylden er lavet i 12 mm plade hvilket er et passende kompromis mellem vægt og stivhed. Jeg kunne ikke finde et stykke teakplade som jeg synes var til at betale, så jeg lavede det i stykke Gaboon finer, som er meget anvendt af bådebyggere til at lave al det grove. Forkantlisten kunne jeg imidlertid kun få i rigtig teak og som det ses på foto#21 så var farven meget forskellig og det ville kun blive værre efter lakering. Jeg besluttede derfor at bejdse Gaboon krydsfineren, så den kom til at ligne teak.

Det er meget svært at vurdere hvilken farve bejdse man skal bruge og det komplicerer det yderligere, at farven ændrer sig meget når der kommer lak på. Man bliver nødt til at lave en masse prøver på små stykker træ indtil man har lige den glød/farve man ønsker. Mange vil måske sige, at jeg gjorde for meget ud af en hylde til kistebænken, men jeg synes det var sjovt at finde den rette kulør.

Foto #20: Skabelon og den grov tilpassede hylde

Foto #21: Den rå hylde og hyldeforkant.

Foto #22: Bejset hylde

Foto #23: En gang lak oven på den bejdsede plade får den til at skifte farve

Foto #24: Færdiglakeret hylde

Foto #25: Den færdige hylde monteret

Da jeg havde bejdset det i den rigtige farve og lakeret det en gang, borede jeg huller til at skrue hylden fast (så også hullerne blev lukket af lak og ikke trækker fugt i pladen ad den vej) og monterede forkantlisten i epoxy og skruer fra undersiden.Herefter fik pladen ca. 4-5 gange silkemat lak og blev fint monteret på sin plads i kistebænken med rustfrie skruer.Kroge til tovværk

Enhver ved at vejen til orden i kistebænkene er kroge nok til at tovværk, ledninger mm. Så jeg besluttede, at det skulle der ikke mangle. Af det føromtalte Gaboon finer (i 6mm) lavede jeg to lange stykker, som jeg samlede i hjørnet med et lille stykke trekantet mahogni liste. Jeg borede huller til en masse messingkroge og huller til montering. Herefter blev den bejdset som hylden og lakeret 4-5 gange med den samme silkematte lak.

Foto #26:Masser af kroge på en pæn kant hele vejen rundt

Foto #27:Bådshagen fik sin faste plads ved hjælp af en simpel løsning.

Foto #28: Blyantstreg hjælper når man skal sætte den nye gummiliste på

Inspireret af hvor ufattelig mange gange jeg har fået lugen i nakken, monterede jeg en lugefjeder. Forneden skruede jeg den ind i kanten og på lugen limede jeg den fast med epoxy, da jeg ikke ville bore to huller i lugen og have et skruehoved på overfladen.

Smuk tanke, men 'ak' .... Gør-det-selv manden glemte lige, at epoxy ikke binder på rustfrit stål, så den røg af efter et par uger. Siden da har jeg derfor limet et lille stykke mahogni på lugen, som fjederen er skruer fast i

Foto #29: Den opfriskede luge

Foto #30:Lugefjederen holder lugen og sikrer dig mod buler i nakken. Bemærk at limning på lugen ikke duede, så det måtte jeg lave om efter et par uger.

Færdigt arbejde.

Efter 4-5 ugers arbejde med at undersøge materialer, købe og bearbejde det hele blev jeg endelig færdig. Jeg må indrømme at jeg var lidt sur i det undervejs, men nu hvor jeg har nydt rummet i en hel sejlsæson er alt tilgivet og glemt, og jeg er fantastisk glad for, at jeg fik det gjort.

Eneste problem er, at den bagerste kistebænk nu skriger på at få den samme tur !Kommentarer og spørgsmål er velkomne.

Venlig hilsen
Bjarke
'Himmelblå' af Hundige

Det siger vores medlemmer