top

 

Maxi 68 ror

From: Steen Møgelgaard, e-mail: alnor007@hotmail.com
Date: 04-01-2004

Har du en ide om man kan forstærke roret på en maxi 68 ved at grave de rustne dele ud af roret og evt forstærke med en tynd rustfri plade på hver side og sætte 2 gafler på. Det er jo ikke spændende at sejle hjem uden ror.

MVH Steen Møgelgaard


From: Bjarke M. Christensen, e-mail: Bjarke@GreveStrand.dk
Date: 10-01-2004

Jeg har forsøgt at kontakte nogle 68 sejlere som jeg enten kender eller som er skribenter her på www.MAXImalt.dk

Blumensaat har haft et haveri med roret, men han fik et helt nyt på. Han skriver:

"De nye ror er konstrueret helt anderledes, så der ikke er jernstivere som kan angribes af saltvandet. Til gengæld skal man lave et lille hul i bunden, så man kan lufte ud om vinteren, og sætte en prop i om foråret. N. Blumensaat"

Et nyt ror koster ca 7-8000 kr i Sverige.

Lad os håbe der kommer nogen der har prøvet at ændre roret. -og som vil fortælle om det.

/Bjarke


From: Ulrik Klausen, e-mail: ulrik@klausen.mail.dk
Date: 09-02-2004

I sommeren 2002 oplevede jeg - ude midt i Køge Bugt - et højt smæld fra roret, men kunne ikke umiddelbart se nogen skade på det. Først da båden var kommet på land fik jeg øje på en revne tværs over roret lige over det nederste hængsel. I løbet af vinteren ordnede min hjælpsomme nevø roret ved at "skære ind til benet", et knækket jernrør, som han svejsede sammen, hvorefter hullet blev lukket igen med glasfiber.

For at sikre brudstedet yderligere blev en rustfri stålplade bukket - i form og størrelse som et A4-ringbind - og monteret omkring roret med 4 bolte. Ingen problemer i sommeren 2003, bortset fra at jeg kunne se, at de bolte rustede. De er skiftet ud her i vinter med 4 garanteret rustfri bolte.

Venlig hilsen

Ulrik Klausen
Vallensbæk Havn


From: Martin Hvidt, e-mail: hvidt@hist.sdu.dk
Date: 08-04-2004

Hej Steen, Bjarke og Ulrik,

Under påskens slibearbejde på bunden af min maxi 68 (640) har jeg netop erfaret at jeg har en slem revne i roret. Den starter lige under nederste bolt og fortsætter ned til det sted hvor roret bøjer ind under båden. (se vedhæftede foto).


Det ligner en gammel skade da der var fyldt "filler" i revnen. Jeg har købt båden sidste år.
Spørgmåler er for det første om roret er farligt at sejle med. Kan det fx tænkes at ville brække?
For det andet. Kender nogen til en måde det evt. kan repareres. Hvad skal gøres?
Mange hilsner

Martin Hvidt "Hvalen" Kerteminde


From: Bjarke M. Christensen, e-mail: Bjarke@GreveStrand.dk
Date: 08-04-2004

Det ville jeg ikke gå I vandet med. En spartling giver slet ikke den nødvendige styrke. Det skal enten renoveres 100% eller også skal du som minimum have forstærket det med en glasfiberbelægning. Jeg kender dog kun alm. forstærkningsteknikker, ingen ingen konkrete "68 ror" teknikker.
/Bjarke


From: Martin Hvidt, e-mail: hvidt@hist.sdu.dk
Date: 09-04-2004

Tak for dit hurtige svar. Ved du om det er et kendt problem på 68'erne eller blot mig der har været uheldig at købe en båder der måske har været sejlet på grund tidligere?
Jeg vil i hvert fald få et bådværft til at se på problemet. Jeg melder tilbage til siderne når jeg har fået fået roret sat i stand.
Mange hilsner

martin


From: Bjarke M. Christensen, e-mail: Bjarke@GreveStrand.dk
Date: 09-04-2004

Det er desværre et kendt problem på 68’erne. Jeg ved ikke hvad det koster at få ordnet roret, men et nyt koster ca 9000 svenske (lidt over 7000 danske) kroner.
Bjarke


From: Niels Blumensaat, e-mail: blume@oncable.dk
Date: 12-04-2004

Jeg har kigget lidt på billedet af roret, og vil sige at det ror er kaput! Læg mærke til rust striberne som vel er skyld i at fiberen er slået fra. Den indvendige forstærkning er ubehandlet jern profiler, og før eller siden er de tærede helt igennem. Jeg har ingen forslag til rep. af ror, men er du i øvrigt glad for båden, så udsæt det nye sejl eller hvad! Få et nyt ror med udvendige beslag!
Hilsen Niels Blumensaat


From: Håkon Magne Fjæreide, e-mail: hfjareide@c2i.net
Date: 15-04-2004

Hei!
Jeg har en Maxi 77. Roret var OK, men det hadde sprekker. Der kom det saltvann inn til armeringsjernet. Noe som viste seg som rustvann renning på utsiden. Roret var for så vidt OK, men har i vinter behandlet den delen av armeringsjernet, sparklet med glassfibersparkel og "bakt" hele roret inn med epoxy og duk. Skal nå prime roret og male ny toppcoat på. Dette koster ca. 1500 kr. Kan det være en ide ?

mvh Håkon Magne Fjæreide


From: Martin Hvidt, e-mail: hvidt@hist.sdu.dk
Date: 16-03-2005

Kære Bjarke, Niels, Ulrik, Steen og Håkon
Sidste år ved denne tid lavede jeg et opslag under dette emne. Jeg har aldrig fået meldt tilbage om det videre forløb, men gør det så nu.

Mit ror havde som billedet viser nogle slemme revner, både de der vises på billedet og også nogle længere nede på rorbladet. Jeg drøftede problemet med en bådebygger, som tilfældigvis var på havnen og hans bud på løsning af problemet var at man sleb roret fuldstændig ned omkring revnerne, dvs. gennem glasfibermåtterne så det bløde materiale inden i roret var blotlagt. Han fyldte sprækkerne ud med glasfibermasse, lagde nye måtter over og sleb det. Hans vurdering var at roret ville blive fuldt ligeså stærkt som det tidligere havde været, da revnerne ikke påvirkede de bærende dele af roret.

Reparationen har fungeret perfekt. Båden har sejlet "Fyn Rundt" (faktisk 2 gange) i år og været ude i 15 sek/meter vind. Så det ser ude til at holde.

Jeg sleb selv roret ned, og malede det efterfølgende. Reparationen kostede 1.000 plus moms.

Martin Hvidt "Hvalen" Kerteminde


From: Paw Bloch , e-mail: pawbloch@oncable.dk
Date: 25-03-2006

Hej Bjarke og Niels
Jeg kan se på Maximalt at I tilbage i 2004-2005 kommenterede på et indlæg omkring roret på en Maxi68. Jeg har selv lige købt en ældre maxi68 (nr.13) og da jeg afmonterede roret for at udskifte teflon bøsningerne i bøjlerne på roret, opdagede jeg at der var vand i roret, det løb ud ved skruehullerne på de udvendige bøjler. Ved afmontering af bøjlerne kunne jeg hælde vand ud gennem de borede huller til skruerne ??

Vandet var ikke rusten farvet, ganske klar men dog ildelugtende. Kan det være meningen der kan komme vand ind bag bøjlerne, der var ingen pakninger ?. Er det den nye type ror jeg har med udvendige bøjler som du nævner Niels ? , der er intet hul i bunden af roret til udtømning af vandet.
Med venlig hilsen

Paw Bloch


From: Paw Bloch , e-mail: pawbloch@oncable.dk
Date: 30-03-2006

Niels gav mig følgende svar :

"Hej Paw

Ud fra din beskrivelse vil jeg sige at du er heldig!
Du har den rortype jeg mener er den sikre. At der kommer vand ind er ikke underligt, hvis der ikke er tætnet ved de udvendige bøjler. Jeg vil anbefale at du borer et hul i bunden af roret og lader det tørre igennem så længe som muligt nu inden søsætning.

Så monterer du bøjlerne i en god del tætning af silikone, samt sprøjter en prop af silikone i hullet i bunden. Det burde holde vandet ude. Hvis du så bare borer proppen ud hvert efterår, så har du et sundt ror. Jeg mener også det er et godt tegn at der ikke var rustfarve i det vand som løb ud af roret, for jeg tror let ikke der er jernforstærkninger inden i disse ror!


Hilsen

Niels Blumensaat "
Jeg har checket for et gammelt hul, men kan ikke finde det, så nu har jeg boret et nyt 5 mm hul, der kom også noget klar vand ud.

mvh
Paw

Det siger vores medlemmer