top

 

Fie 2's dagbog

22. oktober 2002

Introduktion

Jeg har aldrig sejlet med sejl før, men jeg har gennem nogle år sejlet serieproduceret powerboat….en lidt poppet (amerikansk) udtryk for både med en helvedes masse heste, sindssygt højt benzin forbrug (oktan 99 eller derover) og en rystende oplevelse på nakken af bølgerne, med op til 115 km/t (ja, ja, jeg ved det godt…man regner ikke i km/t, hvis man var sejler, men det var vi ikke) og et benzinforbrug på 700 meter på een liter højoktan benzin….men hva`pokker vi havde jo kun 7.4 liter 355 hk V8 Chevolet motor i rø…, så det gik derudaf…..og det var sjovt (dengang). Vi var faktisk nogle fattigrøve, dengang (og stadig)….vi havde ikke råd til 2 og 3 motorer i båden (på samme tid)…… 


Et sjovt regnestykke kunne jo laves her….vi var en 5-6 stykker med samme type båd og motor i Marselisborg Havn dengang, og når vi alle sammen skulle til Tunø eller Samsø, så kan I jo regne ud, hvad det samlede benzinforbrug var, hvor hurtig vi var fremme osv. Bare tanken om benzinforbruget vil gøre enhver skatteminister glad og vores tegnebøger flade……til gengæld fik vi kun tid til een øl på turen, og jeg kendte adskillige sejlere der nåede 5-8 stykker på samme tur….så hvad vi brugte på benzin sparede vi på øllet.

Nok om det. Tiden er gået, jeg er måske faldet lidt til ro, men lysten til sejlbåd er blevet større med tiden, og til sidst fik jeg også Diana (konen) overbevist. Det skulle blot koste en ny bil til Diana, love jeg altid var hjemme til aftensmad og så videre……(det er måske lidt overdrevet) men næsten sandt. Jeg søgte båd på nettet, blandt andet på www.udkig.dk og TV2`s bådbase hvor det vrimlede med “gode” tilbud, nedsatte priser på både, og næsten nye både……men ulempen var hele tiden prisen… de kostede en bondegård eller mere. Jeg så på LM både og kunne måske få råd til en 20`, jeg så på Drabanter…men de kostede også mange penge….og så jeg på Maxi 77ère, og de lå alle i en prisleje på kr. 55-75.000, de var flotte og mere eller mindre velholdte….men pludselig så jeg båden, den stod i Randers hos Bureauet….en Maxi 77, lidt misligholdt (underdrivelse) men båden var der…..og jeg så muligheder…jeg så i mine drømme Caribien og Middelhavet…og jeg drømte og drømte…

Jeg (og konen) flyttede til Ebeltoft for 4-5 år siden, og det er jo helt oplagt at når man bor i Ebeltoft skal man have båd ! …ikke alle er enige, men dem om det. Vi har i Ebeltoft havet (Kattegat) og vigen indenfor rækkevidde, Århus Bugt en time væk…jamen det kan ikke blive bedre. Denne Maxi 77, misligholdt, stået på land de sidste 2-3 år, udvendigt trænger den til megen pleje, om læ ligner den en eller anden mellemting af verdenskrig 1 eller 2….måske Golfkrigen….det ser absolut skidt ud……men hvad gør det det, man er vel fighter, og prisen svarer nok også til bådens stand. I denne uge modtager jeg båden, jeg har fundet en industrigrund i Ebeltoft, hvor jeg kan overvintre mens jeg klargør båden….og for resten…båden har allerede fået navn….blandt gode naboer, lidt vin og vores kat, fik den båden navnet “fie2 – Ebeltoft”…ja det rigtig gættet at vores kat hedder Fie den anden (Fie 2), selvfølgelig fordi det kat nummer to (Fie den første “legede” lidt for meget med bilerne) osv.…..

Min foreløbige plan lyder således (planen er altid “meget foreløbig” og kan nemt tilrettes efter humør):

  • Komplet udvendig rengøring (jeg bruger skrappe sager mod alt utøj !! ) 
  • Fremstilling af beslag til bygning af vintertelt samt indkøb af lægter, kraftig plastik og montering af dette på stedet. 
  • Demontering af alt løst inventar om læ, i gemmer, handskerum, skuffer og andre mærkelige steder (gad nok vide hvad der dukker op ??) 
  • Afslibning af eksisterende bundmaling 
  • Reparation af små gelcoat skader på fribordet (op til fenderlisten) 
  • ………og ikke mere lige nu, da dette skulle være nok til mig i et par dage. 

Jeg arbejder til dagligt nær Århus (nogle gange mere end rigeligt), så som udgangspunkt tager jeg kun weekenderne til hjælp i starten …..og gode venner…og naboer…..selvfølgelig. Jeg vil prøve at lave en plan over nødvendige reparationer, ombygninger m.m., så jeg altid kan beholde overblikket i projektet, men lad mig lige få båden hjem, så laver jeg listen…☺

Skulle du få lyst til kommentarer eller gode råd, kan jeg træffes på sbj@events.dk….og skulle der være erfarne “gør det selv” folk derude……må I godt henvende jer nu…inden jeg gør noget galt !


2. november 2002

Båden kom hjem

Fie 2 kom hjem til Ebeltoft. En Maxi 77èr der ikke har set hav de sidste 3-4 år, misligholdt og beskidt, men jeg er stadig ved godt mod.

Lørdag den 2. november tømte jeg båden for alt. Der dukkede ikke ret mange uventede ting op, udover den originale Maxi 77 mappe fra 1974….det var en rar fornemmelse.

Efter endt tømning gik jeg båden efter i sømmene, og fandt en del steder jeg kunne umiddelbart tænke mig at komme igang med at reparerer. Jeg vil starte udvendigt og bevæge mig stille og roligt ind, når den tid kommer, og båden skal jo være klar til påske 2003…..hvis alt går vel…J

Når Fie2 står på hendes vinterstativ, uklargjort, ser hun rigtig træls ud, bundmalingen skaller, dekostriber er klasket på med en spade, malingen er påført med en kost, uden afdækning osv. Her følger lidt billeder af standarden før renoveringen. 

    

Jeg har ferie i næste uge, så jeg har en plan for denne uge, med følgende punkter:

  • Stor rengøring udvendig, først med algefjerner, derefter med skrappe sager fra husholdningen og tilsidst en 100% affedtning, så jeg er sikker på en ren bund at starte på..

     
  • Jeg skal have produceret mine beslag til vinterteltet. Jeg har beregnet 15 stk ens beslag, hvor der kan monteret trælægter imellem og plastik undenpå. Beslaget vinkler 60 grader og er konstrueret af firkantrør 60*40*2 mm, som er et standard rør, der kan købes hos alle jerngrossister. Jeg har ligeledes beregnet 80 cm rør pr beslag, så jeg bestilte 3 længder af 6 meter….så var der også lidt i overskud (til fejl m.m.)  

    Det gennemgående rør er 40 cm langt og de vinklede rør er 20 cm og skal skæres af i 30 grader. I år bliver beslaget brugt straks efter fremstilling, men når båden kommer i vandet vil disse 15 beslag blive sendt til galvanisering, så holder de til evig tid.

  •  
  • Trælægterne 56*38 mm er bestilt i følgende mål: 10 stk på 300 cms længde og 12 stk på 240 cms længde. Da hullet i beslaget er 56*36 bliver jeg nødt til at høvle et par milimeter af lægterne, så de passer i beslaget. I beslaget har jeg boret et hul ca 10 cm fra kant af røret, så det vil jeg også gøre på lægterne. Dette gennemgående hul bruges til at spænde konstruktionen sammen til en stabilt teltsystem.  

     
  • Jeg har desuden indkøbt klar plastik (forstærket). Det var lidt dyrere end de grønne presenninger fra Harald Nyborg, men til gengæld tror jeg de er væsenligt stærkere og desuden kommer der også lys ind…..når og hvis solen skinner…
  • Nu skulle båden jo være ren (udvendig) som en nyfødt baby, og stå i læ for naturen, så jeg kan komme videre med arbejdet.

     
  • Jeg vil starte med at rengøre og rense jernkølen med roterende ståbørste på en vinkelsliber (husk beskyttelsesudstyr som briller, da det er kraftige sager). Jeg fjerner alt maling, helt ind til jernet. Jeg tror jeg vil afdække glasfiberen lige over jernkølen, så der ikke brænder sig jernstøv fast i bundmaling, eller værre i gelcoaten. Når jeg er færdig med at rengøre, skal jernkølen behandles så hurtigt som muligt med en god primer. Jeg giver kølen 5-6 lag Light Primer og til slut inden bundmalingen får kølen et lag Yacht Primer. Så er kølen klar til bundmaling i foråret.

     
  • Alt den snak om hvad hedder den bedste primer, maling m.m. vil jeg ikke diskutere, men jeg har truffet følgende valg. International eller Hempel. Nogle vil have datteren, andre vil have moderen…jeg ved det ikke…Jeg har valgt Hempel til båden her, både udfra det høje servicenivau de har hos Hempel, og så har de “den lille søstærke”, hvor jeg kan få råd og vejledning.

     
  • 6. Bundmaligen mellem kølen og vandlinien slibes ned med slibemaskine (pas på med ikke at gå for dybt, så skader du gelcoaten). Derefter giver jeg bunden 2-3 lag Light Primer og derefter er området under vandlinien og klar til bundmalig i foråret.


Skulle du få lyst til kommentarer eller gode råd, kan jeg træffes på sbj@events.dk….og skulle der være erfarne “gør det selv” folk derude……må I godt henvende jer nu…inden jeg gør noget galt. 


2. december 2002

Båden under tag

Jeg har brugt de sidste weekender til at rejse vintertaget. Jeg troede jeg var smart da jeg købte en “kvalitets armeret presenning” på 6*10 meter hos Harald Nyborg til ca. kr. 400,00, men nu har jeg lært at når de sælger produkter hos det firma, og er nødt til at bruge ordet “kvalitets” i overskriften så skal man passe på. Øjerne i presenningen fløj af h…. til allerede i den første friske vind der kom, og så lå presenningen hos naboen.

Gode råd var nu dyre, men løsningen var enkel og ligetil. Vi lavede en liste i 9 mm krydsfiner, bredde ca 30 mm, og monterede presenningen i 2 lag omkring den nederste lægte, og skruede så krydsfiner listen på. Det virkede perfekt.

For at yderligere forstærke presseningen kørte jeg rundt på diverse servicestationer og indsamlede 2.5 liter og 5 liters brugte sprinklerplastdunke og monterede en snor over presenningen med disse vandfyldte dunke som vægt. Det hindrer nu plasttaget i at løfte sig ret meget i vinden. Perfekt.

Regnestykket på taget ser nu således ud: 

  • Kr. 400,00 til presenning 
  • Kr. 500,00 for lægterne, 22 stk 240 cm og 10 stk 300 cm 
  • 1 kasse øl for høvling af lægterne til mål 52*34 mm 
  • Kr. 800,00 til rørjern 40*60*2 mm 
  • Kr. 300,00 til sandblæsning og galvanisering af vinklerne. 
  • 1 kasse øl for 60 stk bolte M8*60mm rustfri med M8 messingmøtrik 
  • Kr. 150,00 for 25 løbende meter opskåret krydsfinerliste 9*30mm 
  • 1 times opskæring af jern, 3 timers svejsning og 8 mandetimer til at samle skidtet. 
  • Ialt Kr. 2.150,00 for hele molevitten…….og nu kan der arbejdes i tørvejr.

      

I mellemtiden havde en sejler reflekteret på min forespørgsel på diverse nyhedsgrupper og denne hjemmeside, efter et rulleforstag. Svend fra Middelfart mailede en dag til mig og fortalte han havde et rulleforstag af mærket “SailSpar” til salg for kr. 1.700,00 og med en Genua 1 kr. 3.000,00. Svend fortalte ligeledes ved samme lejlighed at forsejlet ikke kunne rebes, det var helt ude, eller helt rullet sammen.

Det havde den tidligere ejer af hans båd fortalt ham. Svend havde bestilt et nyt system og havde fået “SailSpar” systemet i overskud.

Jeg kontaktede SailSpar i England og fik en mail tilbage, at efter det serienummer jeg havde opgivet, var det solgt til en svensk forhandler i 1997 og det absolut var et rebesystem. Ved samme lejlighed havde SailSpar fremsendt brochure, manualer og test af deres rebesystem, og det lå i postkassen 4 dage senere.

Jeg købte systemet af Svend fra Middelfart og udvekslingen skete på en motorvejsrasteplads, i bidende storm fredag eftermiddag kl 16:00. Vi var blevet enige om en pris på kr. 2.000,00 og et par kasser rødvin. (det er rigtigt noget bytte bytte købmand)

Sparsail er et rebesystem af den type der kaldes “the continuous line system” altså med et lukket skøde, der føres på dobbelt blokke i den ene side af båden, og ender i cockpittet med en belastet blok.

Jeg kom hjem og gik systemet igennem, og fandt løsningen på den tidligere ejers problemer med at rebe systemet. De har bare manglet en klampe til at fastgøre skødet i cockpittet, så forsejlet ikke “gled” helt op, men var låst i den givne position. Og der manglede også en lille ledeblok til mastemontering, den skal sidde allerøverst på masten og styre skødet i en vinkel på 20-30 grader til forstaget.

Dette bevirker at skødet ikke “jammer” under benyttelse. (det havde den tidligere ejer også prøvet). Så alt i alt syntes jeg at jeg har gjort en rigtig god handel med rullesystemet, og jeg tror at jeg bliver rigtig glad for systemet.


14. december 2002

Klar lak

Bare tanken om at jeg skulle til at lakerer og male træværk….og jeg der ikke kan male.! 

Jeg kastede mig ud i det i den forløbne uge. Mit “prøvemateriale” blev de 3 udvendige træluger i cockpittet (dem jeg kalder fordøren…jeg ved ikke hvad de hedder rigtigt). Fordelen ved at vælge disse træluger til mit første møde med en malerpensel, er at de kun ses når båden ikke bruges…..for når båden bruges er de gemt væk i bænken i cockpittet…..og så kan man da ikke blive gal over dårligt arbejde så længe...

Lugerne er af krydsfiner med maghonifiner som yderste lag, og de var meget medtaget af manglende pleje de sidste år. Jeg startede med at slibe ned til træet, så den gamle lak og urenheder var væk. Jeg brugte en deltasliber og en excentersliber Ø 125 mm og startede med korn 40, derefter korn 80 og tilsidst korn 120. Korn 40 var virkelig nødvendig for at komme ordenligt i bund i det misfarvede træ. Jeg tog trækanterne med deltasliberen, så kanterne også blev pæne og fine. 

En dag jeg var i Bilka, fandt jeg en sjov lille ting. En slibekolds i kunstmateriale (korn fin og mellem), den var genial til at komme ind i hjørnerne og til kanter. Når slibeklodsen blev fyldt med støv, vaskes den blot og er klar igeng. Hvad kan man ikke finde til 16 kr….?

Efter råd fra den lokale “malermester klat” i den nærliggende Bauhaus, fandt jeg den spritbejdse jeg skulle bruge. Jeg vil bruge Maghoni farve 83 fra Hygæa, det er den lidt mørk/røde maghoni, som jeg syntes står kanonflot med klarlak på. Spritbejdse kommer som pulver, der opblandes med husholdningssprit. Jeg kan forresten anbefale brug af handsker når der arbejdes med bejdse, for det kan IKKE vaskes af efterfølgende….det skal slides af !

Bejdsen kostede ca. 35 kr for en pose og når den opløses i ¼ liter husholdningssprit, er der nok til ca. 2 m2.

Jeg skal lige hilse og sige at spritbejdse er noget “tynd p..” at arbejde med, og det sprøjter ad h….. til. Brug en blød pensel, mal i hele lange strøg og mal ikke i etaper. Hvis du maler i etaper, sker der en overlapning, og det giver store nuanceforskelle. Det må være hovedreglerne jævnfør undertegnede og Diana (min kone). Og brug ikke badeværelset til at bejdse i, selv om der er dejligt varmt, for som sagt sviner den lidt. 

Bejdsen var tør på 1 time og efter 2 dage var pladerne klar til videre behandling.

   

Fredag eftermiddag tændte jeg for varmeren i garagen, så jeg var klar til at lakerer lørdag morgen. Temperaturen er vigtig når man maler og lakerer, den skal være ca. 20 grader og tør luft. 

Jeg har valgt Hygæa Bådlak helblank som klarlak. Den er ikke billig, ca. 140 kr/ literen, men igen efter anbefaling efter “malermester klat” skulle den være god og nem at arbejde med. Een liter kan dække 12-15 m2.

Een gang lak på den ene side af pladen (lørdag kl 09:00), vent i 4 timer og derefter lak på den anden side (lørdag kl 13:00), vent 12 timer, slib mat med korn 240 (søndag kl 13:00), lak på den ene side, vent 4 timer og endelig lak på den anden side (søndag kl 17:00). Så gik den weekend. 

Mit første slibe-, bejdse-, lakeringsprojekt blev en succes. Det færdige resultat er mørkt, lidt rødlig glød og blankt…meget blankt….det faktisk meget flot ! Jeg føler at jeg er klar til de næste opgaver indenfor lakering. 

  

I mellemtiden blev weekenden også brugt til demontering af forpik (herefter kaldet soverummet….). Jeg afmonterede skumvinyl med en hobbykniv og spartel, det var rimeligt nemt, da limen mange steder havde sluppet glasfiberen. Den tidligere ejer havde overmalet skumvinylet, så det var ikke brugbart mere. Så kom turen til “rottepelsen” (det engang lyse flotte gulvtæppe der er limet på skroget), ud til højre med den. Jeg havde “konsulteret” mig på www.lav-det-selv.dk omkring rottepelsen, og en fortalte at han havde mættet rottepelsen med 25 liter plastmaling (!?!)….jeg valgte nu at smide den i skaldespanden, da jeg ikke havde lyst til at bruge 25 liter maling på den pels, og da slet ikke bruge den tid det kunne tage at male den.

Det viste sig at der var to typer skum- og limrester efter gulvtæppet, et fra den originale og et efter den sidst monterede. Den sidst monterede gulvtæppe var limet med 2-komponent kontaktlim og resterne var hårde og meget svære at få af, hvorimod den originale var tydeligvis en vandbaseret kontaktlim, der var smidig og sad fast mange steder endnu. På billederne er den originale lim det sorte område.

Når man nu sidder i 4 timer med en spartel i hånden og skraber…..så kommer man jo til at tænke, og det er ikke altid godt. Så jeg afmonterede også lige det “flotte” træ, der var monteret på skillerummet alleryderst mod stævnen, for nu havde jeg besluttet at det skulle lukkes helt, og eventuelt bruges til ankerkæde på et senere tidspunkt.

Jeg fandt også den eksisterende lille hylde på begge sider af skottet i soverummet for lille, så jeg besluttede at lave 2 nye 12 mm krydsfinerplader til disse. Jeg målte op efter den gamle finerplade og lagde 5 cm til i bredden, så hylden på det bredeste sted bliver 15 cm og på det smalleste tættest stævnen 8 cm. Min opmåling var også mere præcis, så hylden kommer til at følge skottet bedre.

Jeg bestilte i fredags lidt materiale at arbejde med, bla. 122*244 cm 6mm og 12mm Bodex vandfaste krydsfinerplader, Bodex-pladerne har en meget flot og ensartet overflade, der kan bruges alle steder på båden, samtidigt bestilte jeg noget 1-komponent vandfast polyurethanlim (SikaBond 545) som skulle efter sigende være god til træ, metal, plast, sten og lignende i meget fugtigt miljø (det må være på både). 

Nok for denne weekend

Det siger vores medlemmer