top

 

Vedligehold af køl på maxi 999

I efteråret fik jeg kølen på min Maxi 999 fra 1988 sandblæst, den var pletvis kraftigt anløbet rust. Straks efter sandblæsningen gav jeg kølen 1 gang Light Primer.

Da foråret nærmede sig gik jeg i gang ed at spartle de krater sandblæsningen havde efterladt. Efter 3 gange spartling og slibning var kølen ved at være pæn jævn og glat.

I forbindelse med slibningerne kunne jeg konstatere at der flere steder var rust under/bag gummifugen som ligger mellem køl og skrog. Selvom tiden og lysten bestemt ikke var til det, skar jeg fugen ud hele vejen rundt og rensede kølen af på den ene siden og skroget af på den anden side.

Herefter stod den så på 5 gange primer. Hele kølen og begge sider hvor den nye fuge skal vedhæfte fik et ordentlig primer, med et par mellemslibninger.

Da sidste gang primer var hærdet af kom jeg til det spændende arbejde med at lægge den nye fuge på plads. Til dagligt arbejder jeg på en termorude fabrik så jeg tænkte om det ikke kunne være en ide at bruge samme teknik til at lægge fuge. Vi bruger en speciel fugehoved som har en brede der præcis kan nå over fugen mellem køl og skrog, det virkede perfekt. Det kan varmt anbefales at bruge en fugepistol til trykluft, da det er hårdt arbejde at lægge fugen med håndkraft. Jeg brugte i alt 6 ”tuber” SIKAFLEX 291. Står du overfor at skal skifte denne fuge, vil jeg gerne være behjælpelig med at skaffe både fuge hoved og fugemasse.

Bemærk at jeg havde ekstra opklodsning under kølen i den periode hvor jeg arbejde med det. Så kan man sætte en donkraft under kølen, og løfte forsigtigt mens man flytter én opklodsning af gangen. På den måde kan man få malet hele bunden af kølen inden søsætning.

Allan Borch Madsen
Drivvejen 4
6623 Vorbasse
Tlf.: 75 33 39 59
Mobil 40 433 999
www.sejlere.dk 

Det siger vores medlemmer