top

 

Kølen på Maxi 999

Det siges ofte om Maxi 999 at de er bygget succesfyldt over en kort årrække og de derfor alle er ens i konstruktionen (i modsætning til fx Maxi 77, hvor der blev levet en del ændringer i konstruktionen i løbet af de næsten 10 år hvor den blev bygget), men det er ikke helt rigtigt. Der er lavet nogle få forbedringer.

En af dem er kølen.
Fælles for alle Maxi 999 er kølen lavet med en meget stor anlægsflade op mod skroget. I kender sikkert rygterne (og informationerne) om nogle af de nye både der ikke er lige så gedigne som Maxi (Bavaria fx) hvor der har været problemer med kølen fordi man i princippet bare bolter toppen af kølen op gennem et par huller i bunden af skroget og derved får en anlægsflade der er både smal og kort. Som det kan tænkes, så kan dette give problemer både ved hård sejlads (hvor de hænger mellem 1 og 2 tons jern og "dingler" i disse bolte) samt ved grundstødninger.

På alle Maxi 999 er kølen lavet med "facon" i anlægsfladen således at den lægger an på skroget på et meget bredere og længere stykke. Yderligere er den fælde op i bunden, så man får en ordentlig samling, med en gedigen fuge man kan få pæn og tæt (se Allan Borchs beskrivelse "Vedligehold af køl på maxi 999"). En meget hensigtsmæssig og gedigen konstruktion.

Kølen på Maxi 999 findes dog i 2 udgaver.Efter et par meget hårde grundstødninger i skærgården med nogle af de første Maxi 999 opdagede man, at de hårde slag kunne medføre at støbegodset (en køl er af støbejern) revnede på det bagerste stykke, som ved grundstødningen skal tage det opadgående smæld.Maxi besluttede derfor at ændre den øverste/agterste facon på kølens anlægsflade således, at den bedre kunne holde til chokket fra en grundstødning. Man kan ane forskellen på foto 2 og 3.

Foto #2:
Den gamle konstruktion, hvor det bagerste stykke op mod skroget er næsten fladt.

Foto #3:
Det nye konstruktion, hvor der er lidt mere højde/styrke på stykket op mod skroget, bag kølen. Kølen blive nogle gange betegnet "Maxi 1000 køl"

(Jeg leder efter nogle bedre billeder hvor forskellen er mere tydelig, hjælp modtages gerne !)Det er lidt uklart hvornår Maxi ændrede det, men det er muligvis omkring skrognr. 268. Helle Bank oplyser i hvert fald at deres Maxi 999 med skrognr 275 er født med den nye køl. De to billeder er fra hhv nr 233 og 374.Jeg har talt med Topdanmark der bekræfter, at de havde haft en båd, hvor de på forsikringen har bekostet en ny køl efter en kraftig grundstødning.

Det værste der kan ske er at man skal have en ny køl på, men den er faktisk ikke så dyr som man kunne frygte. Rygtet siger at kølen koster ca 18.000 kr plus moms og dertil kommer så noget arbejde eller montering, hvis ikke man selv tør tumle med de 1500 kg jern. Totalt ligger det på måske på ca 30.000 kr og det er jo mindre end man kan risikere at skulle bekoste, hvis man har motor problemer.

Jeg mener ikke det er noget man skal bekymre sig meget om, men det bør checkes hvis man har haft en "bump" samt selvfølgelig ved køb af båd. Hold selvfølgelig øje med revner, men også mistænkelige ruststriber i dette område af kølen.

/Bjarke

Det siger vores medlemmer