top

 

Indenbordsmotor kontra udenbordsmotor?

From: Jakob Beck, e-mail: jbb@Elsam.com
Date: 13-01-2003

Jeg er på udkig efter en brugt Maxi 77, og jeg har sporet mig frem til at Maxi 77 er født med enten en benzin eller diesel indenbordsmotor alt efter årgang. Men på brugtbådene er størstedelen udstyret med en udenbordsmotor. Jeg kunne så godt tænke mig at vide om der skulle være nogen fordele ved den løsning og hvor meget en brugt båd med udenbordsmotor falder i værdi?

På forhånd tak

Jakob


From: Bjarke M. Christensen, e-mail: Bjarke@GreveStrand.dk
Date: 13-01-2003

Hej,

Jeg tror mener ikke en båd taber hverken mere eller mindre i værdi om den har indenbords eller udenbordsmotor. Det skal i hvert fald ikke være argumentet for om man vælger det ene eller andet.

Jeg synes hellere man skal skele til sit temperament og hvad båden skal bruges til.

Argumenter for udenbordsmotor:

M77'eren er en god tryg båd, men den har lidt tendens til at hænge med hækken for langt nede i vandet. Garvede kapsejlere i 70'erne og 80'erne gjorde et stort nummer ud af at få flyttet vægten frem, så dette fænomen begrænsedes (men ikke så meget at den til gengæld gik for dybt foran). Set i dette perspektiv er det jo ikke specielt hensigtsmæssigt, at have 100 kg støbejern liggende lige under cockpittet.

Driftsomkostningerne ved en udenbordsmotor er mindre. Ikke alene er den årlige "service" på en udenbordsmortor næsten "gratis" (det koster både tid og penge at vinterkonservere en indenbordsmotor).

Det værste er nok, at der er en risiko i at have en gammel indenbordsmotor. Den dag den står af, skal man regne med en omkostning på mellem 20 og 50.000 afhængig af hvor selvhjulpen man er.

Argumenter for indebordsmotor

Hvis man bare sejler tursejlads og det ikke betyder noget om den går lidt hurtigere eller lidt langsommere, så er der er stor herlighedsværdi i at have en indebordsmotor. Specielt dieselmotorerne er jo dejlig stabile og driftsikre. Hertil hører også det argument, at i grov sø er det svært at sejle med udenbordsmotor, da "møllen" tit komme ud af vandet. Indenbordsmotorens S-drev sidder godt neden under både og der er altid godt greb i vandet.

Mange ældre udenbordsmotorer laver ikke selv strøm til at lade akkumulatorerne op. Det gøre indenbords diesel maskiner altid. En lille "rar" ting.

Jeg har prøvet begge dele (M87 med indenbord og Magic med udenbords). Jeg mener ikke der er noget "nemt" svar på dit spørgsmål.

Husk at købe en båd med ordentlige sejl. Det synes jeg er vigtigere end motor konstruktionen.

/Bjarke


From: Kim Dupont, e-mail: dupontauto@tdcspace.dk
Date: 14-01-2003

Hej Jakob

Der er sandsynligvis ingen forskel i prisfald på båden om den har indenbords eller udenbords motor, men den med indenbords er lidt dyrere i anskaffelse (typisk 10,000 kr). Et af mine krav da vi skulle vælge båd (har selv en ´77 er) var, at den havde indenbords motor, da jeg ikke ville være i stand til at holde ud og høre på en udenbords i måske flere timer. - og så på grund af sikkerheden, hvilket vi fik meget kraftigt bekræftet på en hårrejsende tur med meget voldsom blæst og bølger tilbage til Ishøj efter vi havde været en tur til Dragør sidste år. En udenbords motor ville aldrig havde fået os sikkert i havn, da den ville have tilbragt hovedparten af tiden i fri luft!!! (propellen mener jeg!)

Og som Bjarke rigtigt siger, så er det rart at lige kunne køre motoren et kvarters tid og så er der strøm på batterierne igen. Men selvfølgelig, hvis du skal sejle kap (hvilket jeg ikke formoder når du vælger en ´77er) så skal du jo ikke have en med indenbords. Og så tag og gør dig selv og din familie den tjeneste at investere i et rulle forsejl med det samme. Du vil aldrig fortryde det. Og så til allersidst tillykke med dit kloge valg af en Maxi. Det er bare den allerbedste og sikre båd du kan få.

God fornøjelse

Kim Dupont Kimberley 
Ishøj 
dupontauto@tdcspace.dk

Det siger vores medlemmer