top

 

Skyllekanaler i Volvo Penta motor

From: Henning Løndal , e-mail: hel@city.dk
Date: 23-04-2004

I min Maxi 84 fra 1980 er monteret en Volvo Penta MD7A motor. Jeg har på fornemmelsen at skyllekanalerne er ved at være stoppet til. Ved høje omdrejninger i længere tid, kommer der damp og meget lidt vand ud. En Volvo Penta ejer har lige haft sin tilsvarende motor skilt ad og fandt skyllekanalerne fulde af små hårde krystaller eller lignende. Der var ca. et krus fuld.

Er det muligt at køre motoren igennem med et middel som kan opløse disse hårde krystaller, således jeg er fri for at skulle skille motoren ad?

Venlig hilsen

Henning Løndal


From: Sveinung Skretting , e-mail: sveinung.skr@hesbynett.no
Date: 01-05-2004

Vi hadde samme problem i vår VP 2003. Forsøkte flere typer ”superrens” , uten resultat. Skrudde tilslutt løs eksosmanifoilen og rensket mekanisk bort bek som hadde tettet kjølekanalen der eksos og kjølevann møttes. Etter dette har mototren funket upåklagelig!

Sveinung Skretting

Maxi 95 nr 402 Karoline


From: Solveig og Oluf Carlsen, e-mail: solcar@stofanet.dk
Date: 04-06-2004

Min MAXI 84 med MD7A motor startede foråret med at der kom meget lidt kølevand ud af udstødningen under motorsejlads. Nærmest kun som damp når motoren fik gas og lidt mere vand, når den gik med lave omdrejninger. Jeg konstaterede at det skyldes en blokering af kanalen i selve låget til termostathuset. D.v.s at kølevand fra impelleren kun har adgang gennem motoren og vandgennemstrømningen er begrænset af den mængde som termostaten lod slippe igennem. Blokeringen i låget det pågældende sted forhindrede gennemstrømning af det overskydende kølevand til udstødningen. Jeg kunne fjerne blokeringen med en piberenser. Derefter kom der masser at kølevand ud gennem udstødningen. For at teste kølevandsgennemstrømningen i motoren, fjernede jeg termostaten og lod motoren køre let belastet i ca. 5 til 10 minutter og konstaterede at motorblokken var nærmest kold. Derefter monterede jeg termostaten igen og sejlede en tur på ca. 1/2 time for motor. Motorblokken var herefter så varm at en hånd kun kunne holdes på blokken i ca. 6 til 7 sekunder. D.v.s. at motorblokken er ca. 55 grader. Jeg skønner herefter at alt virker korrekt.

Når jeg læser Henning Løndals problemer med sin MD7A motor, ligner det til forveksling mit problem og som er meget let at rette.

Med venlig hilsen Oluf Carlsen

solcar@stofanet.dk


From: Claus Nicolajsen Kolding, e-mail: claus.nicolajsen@hth.dk
Date: 15-06-2004

Hej, Jeg havde samme problem i slutningen af forrige sæson og rensede derefter kanalerne ud i min gamle MD 5 sidste år. Der skal endelig renses godt ud alle steder hvor man kan få en skruetrækker ind og løsne det fastgroede rust og lign.

Claus Nicolajsen Kolding

Maxi 77 /3203

Det siger vores medlemmer