top

 

Martec ferskvandskøling VP MD11c

From: Jørgen Hedegaard, e-mail: jorgen.hedegaard@mail.dk
Date: 17-07-2004

Jeg har netop installeret en renoveret MD11 c i Maxi 95 og sat Martec ferskvandskøleanlæg på. Men ved kørsel på 2000 omdr. bliver den varm efter en halv times kørsel. Kører vi 1500 omdr. kan den holde temp. i ro. Jeg har checket termostaten, åbner ved 75 og er fuld åben ved 85 grader. Martec en er checket at der er fuldt gennemløb både for fersk og saltvand. Når jeg kører motoren i tomgang, 1000 omdr., giver søvandspumpen ca. 5 liter/min. gennem Martec'en. Er det nok? Nogen der har erfaring og ideer omkring dette, ville det være dejligt, jeg er kørt lidt fast nu. Ifm. renovering har mekanikeren renset alle kølekanaler i motoren, så der skulle være fri gennemgang.

venlig hilsen Jørgen Hedegaard. 74441654 20458654


From: Steen Andersen, e-mail: holsegaarden@mail.dk
Date: 25-07-2004

Jeg har i flere år sejlet med samme motor og obersveret nogle af de problemer, du beskriver. Jeg kunne også opleve, at motoren ved belastning på viserinstrumentet viste forhøjet temperatur.

Jeg har fundet den originale monteringsvejledning for Martec frem. Her står følgende: "Arbejdstemperaturen med ferskvandskøling kommer til at stige fra ca. 75 grader til 85 grader. Dette medfører at det originale viserinstrument viser forhøjet temperatur ved normal drift. Nålen på instrumentet kan i visse tilfælde tangere den røde skala, da den røde markering begynder ved 80 - 85 grader. Den farvede skala kan evt. erstattes med en temperaturinddelt skala - f.eks. VDO´s fabrikat".

Det bemærkelsesværdige er endvidere, at Martec ifølge installationsvejledningen angiver termostatens åbnetemperatur til 60 grader og fuldt åbent ved 75 grader. Disse værdier er værdierne for termostaten for saltvandskøling. Så temostaten behøver tilsyneladende ikke skiftes ved installation af ferskvands- kølingen.

Det er min erfaring, at temperaturmåleren er følsom overfor tang omkring skruen, reduktion af køle- vandsindtag m.v. Den mængde kølevand du angiver, er måske lidt under hvad jeg observerede. Jeg kunne opnå en driftstemperatur ved skalaens røde felt med 1800 omd./min.

Mvh Steen Andersen, Laplace - Maxi 87 TLF 62208770


From: Thomas Jensen, e-mail: j.vinther@jensen.mail.dk
Date: 17-08-2004

Hvis du har købt et komplet sæt Martec ferskvandskølingssæt, så fulgte der også en ny temperaturgiver med. Når du har monteret den ny giver på blokken, så er der korrigeret for den højere driftstemperatur, og viseren skal stå i midten. Hvis du ikke har monteret en ny giver, skal du købe en (tror den koster ca. 100 kr.) og montere denne. Det er nemt, skru den gamle af, sæt ny i, tilslut ledningen – tager 10 minutter.

Hvis nu motoren stadig bliver varm, så har du problemer med kølingen. Elpumpen giver ikke det samme tryk som søvandskølingen, så hvis den ikke er renset helt, så vil du få en varm motor. Er alle kanaler renset? Også kølekanalerne i cylinderene (kræver at du har afmonteret cylinderene)? Jeg installerede Martec for ca. 4 år siden og der har ikke været rigtige problemer. Men jeg skilte også motoren helt ad, inklusiv cylinderforinger og rensede og fik renset på et professionelt renseri. Og hvis det skal gøres ordentlig, så er der ingen anden vej end at skille den ad! Et mere alvorligt problem kan være at din cylinder er revnet ved det forøgede driftstemperatur, hvorved der slipper udstødningsgasser ud i kølesystemet og der ser ud som om at ferskvandet koger…

Årets oplevelse var, at det kan betale sig at skifte den sikring som sidder ved elpumpen (8 A keramik sikring), da den efter fire år falder fra hinanden, og så virker kølingen ikke!

Hilsen

Thomas

MAXI 95, VandVid, Frederikssund

Det siger vores medlemmer