top

 

Frostsikring af Penta MD5

From: Jesper Løw, e-mail: jesperloew@gmail.com
Date: 17-09-2013

I de vejledninger jeg har kunnet finde om emnet står, at man skal afmontere termostathus, tage termostaten ud og genmontere hus.Herefter køre vand og derefter frostvæske gennem systemet.Til foråret afmonterer man så igen termostathuset, monterer termostaten og huset.

Balladen er, at kobberrørene til termostathuset blot er monteret med nogle gummipakninger, og det kræver lidt snilde (og originale pakninger) at sikre at systemet nu er helt tæt. 
Ærlig talt - det lyder som en joke. Alternativ løsning: Jeg åbner blot hanen (sidder under luftfiltret), tapper vandet af (løber det ikke af sig selv, kan en strikkepind gøre underværker).

Efter at have tørret spildt vand op, lukkes hanen igen og der køres nu kølervæske igennem. Jeg har tjekket, at kølekanalerne rent faktisk bliver fyldt med kølevæske. Gør andre som mig, eller kører I hele ovennævnte termostatcirkus igennem?

PS: Hanen kan nok ikke åbnes, hvis den ikke har været i brug. I stedet skrues den ud af blokken.

Maxi hilsen Jesper Løw

Fenix nr. 75


From: Ásgeir Einarsson, e-mail: einarsson@stofanet.dk
Date: 21-10-2013

Hej Jesper.
Jeg gør stort set, som du beskriver. Det er tosset lavet med termostaten, der ikke er til at få tæt igen, så den rører jeg helst ikke. 
Min MAXI77 ligger i vandet hele vinteren, men det gør vist ingen stor forskel på proceduren:

  1. Kører med motor -evt. sidste sejltur - så den bliver rigtig varm.
  2. Skifter olie og oliefilter.
  3. Lukker for saltvandshanen og stikker slangen ned i 10 liter ferskvand, som motor så får lov til at sutte i sig. Evt. mere vand, så man er nogenlunde sikker på, at termostaten er så varm, at der kommer ferskvand gennem cylinderen.
  4. Vandet tappes af vhj af hanen under cylinderen. Min hane er ikke rustet fast - jeg giver den lidt vandfast fedt på gevindet, når jeg sætter den i igen. Strikkepind eller lignende kan være nødvendigt værktøj for at få vandet til at løbe ud.
  5. Stikker slangen ned i spand med frostvæske ( ½ ferskvand - ½ glykol) og lader motor køre, indtil blå væske kan ses i udstødningen.
  6. Skynder mig at sprøjte lidt olie ind i cylinder samtidig med at motoren stoppes.
  7. Glemte at skrive, at luftfilteret er fjernet, så man kan stoppe en klud i luftindtaget til sidst

Så er det bare at vente på foråret. Det siges, at være en god ide at dreje svinghjulet i stilling, så ventilerne er lukkede - modstand lige før kompressionen. Det kan lade sig gøre, fordi der kuin er én cylinder. Måske dreje lidt på svinghjulet et par gange i løbet af vinteren.

Sådan har jeg gjort i de 10 år, jeg har haft min gode, lille MAXI

Venlig sejlerhilsen
Ásgeir Einarsson
Maxi77 1424


Vi kræver ikke at man skal være medlem for at stille spørgsmål. Men det er vigtigt at understrege at svarene skal sendes til  mailto:forum@maximalt.dk evt. med kopi til spørgeren.

Det siger vores medlemmer